Je eerste stapjes als Nieuwe Leider

Als marketeer heb je het ook niet makkelijk. Consumenten roepen om transparantie en authenticiteit; medewerkers willen dat je een Nieuwe Leider wordt en dan zeurt je geweten ook nog eens dat duurzaamheid belangrijk is. Geen wonder dat er seminars zijn als Go Beyond MBA.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als marketeer heb je het ook niet makkelijk. Consumenten roepen om transparantie en authenticiteit; medewerkers willen dat je een Nieuwe Leider wordt en dan zeurt je geweten ook nog eens dat duurzaamheid belangrijk is. Geen wonder dat er seminars zijn als Go Beyond MBA: “een platform om nieuwe ideeën te delen en bewust leiderschap te ontwikkelen”. Ik neem een kijkje bij Event Nummer 4. Thema: wat wil en kan jij doen om in 2013 een positieve verandering door te voeren en te komen tot een betere balans tussen ‘purpose’ en ‘profit’?

Oneliners en helden.
De sfeer in de gevulde zaal is al snel goed. Naar dit soort seminars komen sowieso mensen die de wereld met een open houding tegemoet treden. Dat scheelt. De eerste spreker brengt zijn wijsheden iets te minzaam over het voetlicht en stort een vloedgolf aan oneliners over ons uit: ‘ontmoeten is ophouden met moeten’, bijvoorbeeld. Toch raakt hij wél een snaar door te stellen: ‘Als u ervaart dat u voor een keuze staat, dan luistert u niet goed naar uzelf’. Dat herken ik, bij mijzelf en in gesprekken met klanten. We weten over het algemeen best welke kant het opmoet. We blijven alleen twijfelen en data zoeken omdat we de eerste stap niet durven te zetten. Dennis Karpes durfde wél: hij startte Dance4Life en begint nu aan zijn volgende uitdaging: met de Naga Foundation wil hij woestijnen groen maken. Hij blijft er nuchter onder: ‘ik wil gewoon de wereld een beetje verbeteren met gebruik van marketingtechnieken. De wereld is best redelijk maakbaar, wanneer je werkt vanuit een stevig geloof in iets.’

Leve de pauze.
Een aansprekend verhaal, maar wel met een ingebouwd risico: niet iedereen kan Nelson Mandela zijn, of Dennis Karpes. De kloof is al snel te groot: ‘dat lukt mij nooit, dus laat maar zitten dan..’ Ik deel mijn gedachtespinsels tijdens de pauze. Pauzes zijn het succesbepalende onderdeel van seminars. Kennis wordt verankerd door erover te spreken met anderen. Word je eigen behoefte om een stap te zetten ondersteund door de andere aanwezigen, of word je weggelachen met je nog broze plannen? Opvallend veel mensen blijken reeds hun eigen ‘kleine Nelson’ moment gehad te hebben. Zo spreek ik een vrouw die zich na een burn out sterk verrijkt voelt, onder andere omdat ze zich nu op vrijdag als vrijwilliger inspant. Een ander vertelt trots over een klein duurzaam project dat hij na jaren van discussie uiteindelijk mag gaan uitvoeren.

De optimist.
Het zijn deze verhalen die de optimist in mij wakker kussen. Purpose marketing heeft zeker de toekomst. Maar we hoeven niet allemaal een held te worden. Een overdosis passie kan zelfs leiden tot stilstand, achteruitgang of zelfs faillissement, zo horen we. Belangrijk is dat je je eigen vakmanschap opzoekt. Wat kun jij bijdragen met jouw unieke kunde en ervaring? Je kunt niet blijven hopen dat de held in jou ooit nog opstaat. Je moet de stap zetten die je kunt en wilt maken. De wereld heeft vooral voetvolk nodig. Zetten we allemaal een kleine stap, dan gaan we gezamenlijk met sprongen vooruit.

Lachend vooruit.
Het hoeft allemaal niet zo zwaar. We eindigen lachend. Remco Claassen sluit de dag af met een presentatie vol briljante standup wisecracks. Als het grootste deel van je week energie kost in plaats van oplevert, gaat het vanzelf mis. De positieve les: ‘if it is to be, it is up to me.’
is een sympathiek seminar, dat indruk maakt op de aanwezigen. Authentieke antwoorden vinden we alleen in onszelf. Hoe gaan we, ieder voor zich, in 2013 een stap zetten? Ik weet het. En jij? Twijfel je nog: eind april is Event Nummer 5.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie