Jongeren vluchten in kind-zijn

Wat willen Duitse jongeren? Van het leven genieten, zich afwenden van de onbegrijpelijke chaos die de wereld momenteel teistert. Adverteerders moeten humor en charme inzetten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Duitse jongeren, zo tussen de dertien en achttien jaar, snappen er weinig meer van, van de wereld. Al die oorlogen, de politiek op drift, religies die elkaar in de haren vliegen, de voortdurende dreiging van terroristen, ze kunnen het niet met elkaar in verband brengen. En van hun ouders en leraren worden ze ook niet wijzer.
Hun reactie is eensluidend, blijkt uit Duits onderzoek onder scholieren. Jongeren hebben de zoektocht naar begrip opgegeven en trekken zich terug in een eigen, veilige leefwereld. Ze verlangen naar het kleinschalige, het overzichtelijke, het huiselijke. Het liefst spelen ze computerspelletjes, met vrienden of alleen, of verliezen ze zich in de talloze tv-soaps. Steeds vaker blijven jongeren langer thuis wonen, ook als ze al aan het werk zijn. Dat thuishokken komt overigens deels door zoiets praktisch als de woningnood, maar toch is het een teken aan de wand.

Was het tot voor kort de snelle volwassenheid van jongeren die de klok sloeg, uit dit onderzoek blijkt dat jongeren juist zo lang mogelijk hun kind-zijn willen vasthouden. Maar tegelijk willen ze wel een zekere rijpheid laten zien, wat ze uitdrukken via bijvoorbeeld hun kleding.

Wat moet je als adverteerder met dit jongerenbeeld? In tv-commercials waarderen jongeren desgevraagd vooral charme, humor en ‘’mooie verhalen’’. Ze zijn positief over commercials van Smart, Red Bull, Sprite en Fanta. Ook de reclameslogan van H&M, ‘’Prepare yourself’’, blijkt aan te slaan onder jongeren.

< SIZE=1>Bron: werben & verkaufen<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie