Jongeren wijzen leeftijdsgenoten op gevaren alcohol

Veertig jonge alcoholvoorlichters beginnen donderdagmorgen in Den Haag de jongerencampagne 'Ben jij sterker dan drank?'. De campagne voor vakantievierende jongeren moet de doelgroep aan het denken zetten over de risico's van overmatig alcoholgebruik.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De veertig jongeren gaan de hele zomer drukke stranden en campings af om daar leeftijdsgenoten te wijzen op de gevaren van alcohol. De voorlichters worden bijgestaan door twaalf Duitse collega's die hun landgenoten aanspreken. De alcoholvoorlichters zijn op onder meer Lowlands en de Megafestatie in Utrecht aanwezig.

Het drankgebruik onder jongeren in Nederland neemt sterke toe. In 2001 dronk 92 procent van de jongeren bier of een mixdrankje, in 2000 was dat 82 procent. Een op de vijf jongeren drinkt regelmatig teveel. Met de voorlichtingscampagne wil het NIGZ, Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie, de jongeren aan het denken zetten over hun alcoholgebruik. ‘We zijn heel nadrukkelijk nog niet bezig met een gedragsverandering van de jongeren’, aldus campagneleider Jessica Hoek. Samen met de Universiteit van Maastricht is het NIGZ bezig met een onderzoek naar veranderingen in het drinkgedrag bij jongeren. ‘Volgend jaar willen we hier een project van maken’, zegt Hoek.

Overmatig alcoholgebruik kost de maatschappij naar schatting ongeveer 2,6 miljard euro per jaar. Een grote kostenpost is de gezondheidszorg, maar ook de inzet van hulpdiensten bij verkeersongelukken waarbij alcohol in het spel is draagt bij aan de kosten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie