Kritiek op nieuwe koers Procter & Gamble

Marketing is vooral luisteren naar je klanten. De ingezette globalisering van Procter & Gamble staat daar echter haaks op, vinden oud-medewerkers in een kritische beschouwing op de huidige koers van het bedrijf.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze maand geven enkele ex-medewerkers van P&G hun kritische mening over de veranderingen bij het concern in het Tijdschrift voor Marketing. P&G moet beter luisteren naar de lokale markten, erkennen dat het niet alle wijsheid in pacht heeft en op zoek gaan naar de mix van globaal en lokaal - nu het nog kan.

Alfred Levi, tot 1 mei 1999 commercieel directeur bij P&G-Benelux, zegt dat P&G aan het doorschieten is. ‘Kijk, je kunt veel standaardiseren, zoals verpakking, producttechnologie en tot op zeker hoogte ook conceptontwikkeling, maar dan houdt het op. Met media moet je dat zeker niet doen. Je kunt niet overal de strategieën gelijkstellen, de impact is per land verschillend.’

Pieter Brinkhorst, oud-accountmanager, zegt dat retailers erg klagen. ‘Ideeën worden door P&G gewoon doorgedrukt. Er wordt niet meer gecommuniceerd. Daar werd vroeger heel anders mee omgegaan, al moet ik zeggen dat het bedrijf altijd wel als moeilijk bekend stond.’Erik Bekkering werkte tien jaar voor P&G Nederland en vervulde er verschillende functies, waaronder die van commercieel adjunct-directeur. ‘Je moet je retailers koesteren, niet uitknijpen tot op het bot.’ Net als veel van zijn ex-collega’s zegt hij nu: ‘Globalisering werkt niet, waar het om gaat is de juiste mix. Je kunt je product globaal ontwikkelen, maar het toetje, de slagroom, moet lokaal zijn. In het ene geval is dat veel slagroom, in het andere geval maar een klein kersje, maar nodig is het.’De doorgeslagen globalisering kan Bekkering, net als zijn collega’s, wel verklaren.’Er heerst bij P&G een sfeer van: wij weten het wel. Men staat weinig open voor wat er in de omgeving gebeurt.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie