McKinsey&Company komt in actie voor ondernemend Nederland

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nederland is groot geworden door zijn handelsgeest, oorspronkelijk een ondernemend land. Helaas hebben we een calvinistische cultuur van ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Wie gewoon doet, neemt een gewone baan, krijgt kinderen en neemt vooral geen risico’s. Daarnaast is falen een taboe, een faillissement is helemaal uit den boze. Gevolg is dat het land is gaan slapen. Wie risico’s neemt maakt fouten, maar in Nederland worden we voor iedere fout gestraft. Het maakt ondernemen niet aantrekkelijk.

Crisis is in die zin een Wake Up Call! Willen we niet in het moeras wegzakken, dan moeten we in actie komen en wel snel. Het aantal ontslagen stijgt alarmerend, bedrijven verkeren in zwaar weer en dat wentelen ze weer af op het personeel. Zij moeten op hun beurt salaris en tijd inleveren. Steeds meer mensen kunnen daardoor de eindjes niet meer aan elkaar knopen. Die komen dan weer naar de staat voor hulp. De verliezen van de staat wordt groter en groter en de toekomst ziet er ook al niet te rooskleurig uit.

Er zit er maar één ding op, dacht . Het bedrijf heeft gisteren een plan gepresenteerd dat zij pro bono voor het hebben uitgevoerd. De presentatie vond plaats bij de vestiging van de Economische Zaken in Den Haag, onder toeziend oog van prinses Maxima, die zich graag inzet voor nieuwe ondernemingen en initiatieven. Microfinanciering en coaching voor kleine bedrijven die geen geld bij de bank kunnen lenen en daardoor hun ambities bij gebrek aan financiering laten varen. De investering komt in eerste instantie vooral voor rekening van de EZ maar in termijn gaan ze er vanuit dat de banken en het bedrijfsleven hun steentje willen bijdragen. Ondernemers kunnen maximaal € 35.000 lenen, die overigens als achtergestelde lening terug betaald dient te worden.

De ambities van McKinsey zijn aardig hoog, in 2015 hopen ze dat ze 10.000 ondernemers per jaar aan een nieuwe onderneming te kunnen helpen. Daarnaast verwachten ze hierdoor 45.000 nieuwe banen te creëren. Door regionale dagbladen en het landelijke netwerk bereiken ze de doelgroep. De doelgroep is in principe iedereen, maar de verwachting is dat vooral studenten, herintreders, allochtonen, werkelozen en bijstandmoeders hier gebruik van gaan maken. Een gezonde ambitie, mits goed wordt uitgewerkt en niet op een van de vele stapels belandt.

Laten wij wensen dat Nederland weer een ondernemend land wordt, waarin we niet alleen maar bezig zijn met acties om pensioensleeftijd te behouden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie