Minder consumenten winkelen over de grens

Ondanks invoering van de euro, gaan consumenten niet vaker de grens over voor hun inkopen. Nederlanders blijken een uitzondering.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Van de burgers van de Europese Unie heeft gemiddeld een op de acht (12 procent) de afgelopen twaalf maanden een artikel of een dienst gekocht in een ander land. Een jaar eerder was dat nog 13 procent.

De meeste consumenten kopen liever in eigen land, omdat ze de spullen en verkopers in het buitenland niet vertrouwen. De helft zegt geen reclame te hebben gezien voor winkels in andere EU-landen. De taal is een minder groot probleem, aldus de uitslag van een enquête van de Europese Commissie.

Eurocommissaris Byrne (Consumentenzaken) vindt de uitkomst opmerkelijk. Sommige goederen kunnen in andere landen soms flink goedkoper zijn. ‘Je zou dan verwachten dat koopjesjagers hun voordeel pakken. Zeker nu de euro het makkelijker heeft gemaakt de prijzen te vergelijken.' Hij wil meer doen om consumenten een groter vertrouwen te geven bij buitenlandse aankopen.

Nederlanders blijken wél internationaler in te kopen dan het EU-gemiddelde. Van de ondervraagden hier kocht 32 procent in de voorbije twaalf maanden in het buitenland. Dit is samen met de Luxemburgers (49 procent) het hoogste percentage van de EU-consumenten. Nederlanders zeggen ook vaker dan gemiddeld reclame te zien van buitenlandse winkels (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie