Nadelen aan virtueel communiceren

De effectiviteit van zogenaamde 'virtuele teams' laat vaak nog te wensen over. Volgens Twynstra Work Innovation is efficiënt gebruik van beschikbare middelen de belangrijkste drijfveer voor organisaties om te werken met teams die zelden of nooit fysiek samenkomen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In samenwerking met Twynstra Gudde Management Consultants en de Katholieke Universiteit Nijmegen onderzocht het bedrijf tien organisaties die met virtuele teams werken, zoals Ahold, Heineken, Unilever, Philips, Boeing, Shell en Oracle. Virtuele teams communiceren vooral door middel van informatie- en communicatietechnologie, maar deze technologie elimineert vrijwel alle toevallige en spontane communicatie tussen teamleden, aldus de onderzoekers. Bovendien blijkt het creëren van vertrouwen in een teamcultuur moeilijk te verwezenlijken zijn. Daarvoor blijven face-to-face bijeenkomsten essentieel.

In de tweede helft van 2001 zal een publicatie verschijnen naar aanleiding van het van Twynstra Work Innovation.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie