Nationale Week Zonder Vlees van start: 5 opmerkelijke initiatieven

KFC-filiaal volledig vega, ook slagers steunen vleesloze week

Op het menu van KFC: de Chickenless Burger en de Chickenless Bucket.

De Nationale Week Zonder Vlees, die dit jaar voor de derde keer op rij wordt georganiseerd, is een week waarin verschillende bedrijven in Nederland vegetarische alternatieven aanbieden om ervoor te zorgen dat minder vlees eten de norm wordt. Organisator Isabel Boerman, bekend van de Vegabijbel en de Hippe Vegetariër, praat ons bij over de meest opmerkelijke initiatieven. 

Advertentie
advertisement

1. KFC

Stond er eerst slechts een verdwaalde salade op de kaart, van 9 tot en met 15 maart kunnen vegetariërs bij KFC aan het Binnenwegplein in Rotterdam hun lol op: alle gerechten worden vervangen voor een vleesloze variant. Zo biedt het filiaal, dat met de actie wereldnieuws werd, onder meer de Chickenless Burger, Chickenless Bucket en de Chickenless Fingerfood aan.

De vegetarische alternatieven zijn een opmaat voor een paar vega-blijvertjes op het menu. Boerdam is blij met het vleesloze menu van KFC. 'Het is natuurlijk een kiprestaurant pur sang, dus dat uitgerekend zij meedoen aan de Week Zonder Vlees is natuurlijk heel groot. Zij bereiken een doelgroep die wij nooit op eigen houtje kunnen bereiken.'

2. 't Zusje

Restaurantketen ’t Zusje, dat bekendstaat om de bourgondische gerechten als carpaccio, knoflookgamba's en ossenhaaspuntjes, schrapt deze week vlees helemaal van de menukaart. In alle 27 zaken komen uitsluitend 'groene gerechtjes' op tafel, zoals een boerenfrietje stoof of een pita met vegan döner. Boerman noemt 't Zusje daarom het stoerste restaurant van Nederland. ''t Zusje heeft veel vaste klanten die juist voor de vleesgerechten komen. Dat zij dit aandurven is een enorme stap.'

Restaurantketen 't Zusje biedt een geheel vegetarisch menu aan.
Restaurantketen 't Zusje biedt een geheel vegetarisch menu aan. 't Zusje

3. Albert Heijn, Lidl

Ook supermarkten springen in op de Week Zonder Vlees. Lidl komt maar liefst met negen nieuwe vegetarische producten. 'Daardoor is twintig procent van hun aanbod vegetarisch, dus die hebben heel grote stappen gezet', aldus Boerman. Albert Heijn probeert het vegetarische aanbod vooral visueel aantrekkelijker te maken. De grootgrutter bestickert alle vegetarische schappen Week Zonder Vlees-roze om de consument te motiveren een vegetarische keuze te maken.

4. Zelfs slagers doen mee

Deze derde editie van de Week Zonder Vlees wordt tot grote blijdschap van Boerman zelfs gesteund door de branchevereniging voor ambachtelijke slagers. Volgens de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS)  zet de Week Zonder Vlees terecht mensen aan het denken zet over hun vleesconsumptie. 'Het is het eerste jaar dat zelfs slagers zich positief hebben uitgesproken over bewuste vleesconsumptie', laat Boerman weten. 'Het gaat er dan vooral om dat de consument zich beter laat informeren over de herkomst van het vlees.'

 

Zelfs slagers steunen initiatief
Zelfs slagers steunen initiatief 123RF

5. Vegetarische Slager

Een initiatief van een heel andere orde komt uit de koker van de Vegetarische Slager, die met onder andere vegetarische kipstuckjes en Little Willies al jaren probeert de ouderwetse slavink of biefstuk in de ban te doen. Oprichter Jaap Korteweg grijpt de Week Zonder Vlees aan om in een open brief in verschillende kranten ervoor te pleiten om gebruik te maken van de subsidiepot waaruit Europese vleesbedrijven jaarlijks mogen graaien.

Korteweg richt zich tot eurocommissaris Frans Timmermans. 'Met deze brief willen we De Vegetarische Slager officieel aanmelden voor de komende vleessubsidies', schrijft hij. 'Een herverdeling die er echt aan kan bijdragen om Europa in 2050 klimaatneutraal te krijgen.'

Waarom deze week?

Elke dag vlees op je bord is niet meer van deze tijd, zeggen de organisatoren. Los van het dierenleed dat vlees eten met zich meebrengt, zijn de gevolgen voor het milieu enorm: 'Wie een week geen vlees eet, bespaart bijvoorbeeld 130 liter water.'

Af en toe een dagje vleesloos scheelt al en dat wordt meer en meer ingezien, zegt Boerdam. 'Steeds meer mensen beschouwen een flexitarisch eetpatroon als de nieuwe standaard in Nederland. Als we dat voor elkaar krijgen, leveren we al een essentiële bijdrage aan onze klimaatdoelstellingen.'

De Nationale Week Zonder Vlees wordt dit jaar gedragen door 63 partners. Nieuwe, in het oog springende partners zijn Ikea, KFC, Triodos Bank en Accor (hotelgigant, onder andere Ibis, Mercure en Novotel).

De Nationale Week Zonder Vlees 2020 vindt plaats van 9 t/m 15 maart.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie