Onderzoek: Groei e-handel neemt af

Nederlanders kopen steeds vaker iets online, maar webwinkels groeien dit jaar langzamer dan voorheen Dit zegt onderzoeksbureau Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Winkelen op het web groeit nog altijd in populariteit, maar niet meer zo hard als de afgelopen jaren. Nederlandse consumenten besteden dit jaar naar verwachting voor 1,5 miljard euro op internet. Dat is 25 procent meer dan vorig jaar, maar in 2003 groeide de markt voor online consumentenbestedingen nog met 32 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Toen kocht de consument voor 1,24 miljard euro op het web.
De mindere groei is de belangrijkste conclusie uit het halfjaarlijkse onderzoek naar elektronische handel in Nederland van het Rotterdamse bureau Blauw Research, in samenwerking met Thuiswinkel.org, de branchevereniging van ruim 180 winkels die op afstand verkopen aan consumenten. Bijna alle bekende thuiswinkelorganisaties hebben hier een lidmaatschap, onder andere Wehkamp, Kijkshop, bol.com, ANWB, Bruna.nl, Christine Le Duc, Neckermann, Air Miles en Kortingswinkel.nl. Het onderzoek verschijnt volgende maand.

De afvlakkende groei is 'trendmatig voor jonge, nieuwe markten', aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: 'Internet zal nooit de gewone winkel vervangen. Ik verwacht dat online handel in Nederland zal toenemen tot zo'n 5 à 10 procent van de totale detailhandel.' Nu is dat nog 2 procent.
Dat percentage verschilt trouwens enorm per sector, zegt Jongen: 'In de reisbranche is elektronische handel al goed voor meer dan de helft van de omzet. Ik verwacht dat dat nog wel wat zal stijgen.'

Jongen noemt drie problemen die eerst opgelost dienen te worden, wil de online handel verder kunnen groeien: 'Ten eerste vinden veel consumenten betalen op het web onveilig. Voor de helft van het aantal internetgebruikers dat nog nooit iets heeft gekocht op het web (en dat is een groep van ruim twee miljoen mensen), is dat de belangrijkste reden.'
Een tweede probleem voor de webwinkels in Nederland vormt de distributie. 'Wij zitten met smart te wachten op de liberalisering van de postmarkt. De distributiekosten zijn nu te hoog. Bovendien willen webwinkels de klanten meer flexibiliteit bieden.'
Onduidelijke wetgeving vormt volgens Jongen een derde knelpunt voor de Nederlandse e-handel: 'Het is goed dat sinds anderhalf jaar de wet Verkoop op afstand van kracht is. Die geeft helderheid. Maar de wet loopt wel achter de praktijk aan. Consumenten kunnen zonder opgave van redenen producten binnen zeven dagen retourneren. Prima als de producten niet zijn gebruikt of als er iets mis is, maar sommige consumenten zien dit als koop op proef. Daarvan wordt misbruik gemaakt. Gelukkig nog niet op grote schaal, maar het is een vervelende schadepost voor webwinkels.'

Snellere internetverbindingen zoals adsl kunnen een gunstige uitwerking op het webwinkelen hebben. Daarnaast heeft Jongen hoge verwachtingen van de combinatie mobiel en internet. Hij denkt dat consumenten de gsm wel gaan gebruiken voor het plaatsen van bestellingen. 'Maar dat is voor de langere termijn.'
Jongen beschouwt tenslotte de toenemende individualisering van de maatschappij als een belangrijke impuls voor e-commerce.'Op internet kan de consument helemaal zelf bepalen wat hij wil kopen. Een pc op maat, een gepersonaliseerd overhemd.' (NRC)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie