Oplage tijdschriften: -2,8 procent

Ruim 500 duizend exemplaren minder in het eerste kwartaal van dit jaar in vergelijking met 2010.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit de meest recente rapportage van Het Oplage Instituut (Hoi) blijkt dat de betaalde oplage van publiekstijdschriften in de laatste meetperiode (het eerste kwartaal van 2011), niet wezenlijk harder daalt dan anders. Wel zijn er veel titels die een radicale daling van meer dan 10 procent laten zien. De meeste daarvan zitten – logischerwijze – bij Sanoma Media. Extreme dalers zijn bijvoorbeeld Panorama (-15 pct), Nieuwe Revu (- 18 pct) en Fancy (-33 pct). Ook de titels in het segment van jonge gezinnen hebben het zwaar. Groter Groeien, OOK en Ouders van nu dalen tussen 10 en 15 procent. Playboy maakt een schokkende oplagedip door ten opzichte van het jaar ervoor: min 46 procent. Het gaat van 71.475 naar 38.712 exemplaren.

Toch dalen de titels van Sanoma Media minder hard dan het marktgemiddelde. ‘Slechts’ met 1,9 procent, van 3,86 miljoen naar 3,79 miljoen exemplaren. Dat komt omdat het tegenover de sterke dalers ook de meeste sterke stijgers heeft. Dat geldt bijvoorbeeld voor Grazia (+10,3 pct), Flow (+15,8 pct) en Home and Garden (+34,1 pct). GOLFjournaal, verspreid onder leden van een bij NGFaangesloten golfclub, profiteert kennelijk van een sterke ledenaanwas. De Sanoma-titel profiteert mee en stijgt met 57,4 procent, dik 92 duizend exemplaren.

Na Sanoma Media is Audax Publishing de uitgever met de meeste titels die harder dan 10 procent dalen. Vriendin daalt met 20 procent, Aktueel Man met 29 procent en HP/De Tijd daalt zelfs met 29 procent naar een oplage van 16.831. Daarmee is De Groene Amsterdammer HP/De Tijd voorbij gestreefd. De Groene steeg namelijk met 8 procent naar een oplage van 17.487. Bij Audax stegen Avantgarde (+17,3 pct) en Royalty (+51,6 pct) sterk. Maar dat neemt niet weg dat Audax een stuk harder daalt dan de markt: 10 procent.
G+J Uitgevers blijft het goed doen. Het laat noch sterke stijgers, nog scherpe dalers zien, maar realiseert met het hele portfolio (onder andere Glamour, National Geographic en Jan) een plus van 21.552 exemplaren.

Andere zaken die opvielen: FHM floreert onder de vleugels van Stijl en Inhoud Media met een plus 32 procent (van 39.000 naar 51.000), Linda blijft het onveranderlijk goed doen (plus 16,6 pct naar 173.000), Telegraaftitel Autovisie stijgt met 37,4 procent naar 54.000 en Yoga (Weekbladpers) blijkt nog steeds een gat in de markt te vullen, het stijgt met 19 procent van 50.000 naar 59.000 exemplaren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie