Premium

Anne Hilhorst: 'We onderschatten dieren zo vaak'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Anne Hilhorst

Deze week was Anne Hilhorst, directeur van Wakker Dier, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Hilhorst over haar week: 'Mijn werk betekent dat ik elke dag een nieuwe manier zoek om Nederland wakker te schudden over het enorme leed in de vee-industrie. Ik ben altijd op zoek naar een nieuwe invalshoek, een nieuwe vorm of een nieuw verhaal. De ene keer om een mensen te raken, de andere keer om een merk te motiveren in actie te komen. Alle inspiratie is welkom en ik zoek het daarom op veel verschillende plekken. Deze week licht ik er een paar uit.'

Hier haar 5 pic(k)s:

1. Kippen hebben een speciaal tokje als ze een ei hebben gelegd

'Mijn grootste inspiratiebron zijn de dieren zelf. En dan niet per se de pijn en de stress, maar het unieke, verrassende natuurlijke en positieve gedrag van dieren.

Kippen die een speciaal tokje hebben als ze een ei hebben gelegd, kalfjes die net zo speels als honden spelen in de wei, varkens die het heerlijk vinden om uren op steentjes te kauwen alsof het kauwgum is.

We kijken vaak vanuit ons perspectief naar dieren. We vergelijken hun gedrag met ons gedrag en bepalen - gebaseerd daarop - of ze slim, leuk of lief zijn. Dat is een van de redenen dat wij ze zo vaak onderschatten en vervolgens zo slecht behandelen.

Bioloog Frans de Waal heeft daar een prachtig boek over geschreven, Zijn wij slim genoeg om te weten hoe slim dieren zijn?. Dit boek staat bol van indrukwekkende voorbeelden van de capaciteiten van dieren en ons onvermogen om hen te begrijpen. Ik lees het geregeld opnieuw, het helpt mij om weer de goede bril op te zetten. En naar dieren te kijken vanuit het dier.'

Advertentie
advertisement
Een varken met bruine ogen
Een varken met bruine ogen

2. Ik kijk TV voor de reclames, niet voor de programma’s

'Een van onze campagnetechnieken is het gebruik van reclame. Een fantastische manier om veel mensen te bereiken en we brengen onze boodschap precies daar waar onze tegenstanders dat ook doen. Natuurlijk maak ik de reclames niet zelf – we hebben daar een heel sterk creatief team voor – maar er moet natuurlijk wel een briefing komen. Daarom kijk ik veel reclames, zoveel als ik kan vinden.

Ik kijk TV, niet voor de programma’s maar voor de reclames. Ik wissel bewust af tussen NPO en commerciële zenders. Luister veel radio, lees verschillende kranten, volg de Gouden Loeki-nominaties, neem altijd het magazine mee als ik in een supermarkt kom. Alleen voor de reclame. Het geeft een perfect beeld van de tijdsgeest en je krijgt er altijd nieuwe ideeën van!

Hier een voorbeeld van een reclame - voor ASN Bank (van Selmore en Ambassadors, red.) - die mij inspireert.'

3. Het leed is de afgelopen tien jaar niet veranderd, dus je moet het constant in een nieuw jasje steken

'Vernieuwen en verrassen is heel belangrijk om relevant te blijven, vooral in mijn werkveld want de problemen zijn al sinds jaar en dag bekend. Het leed is de afgelopen tien jaar niet veranderd, dus je moet het constant in een nieuw jasje steken. Een goede manier om dat te doen is het ‘spinnen’ van berichtgeving. De beste hierin zijn de mensen van De Speld. Natuurlijk het is satire, maar ook weer niet.

Ze sluiten vaak heel goed aan bij een algemeen heersend gevoel. Vooral rondom de boerenprotesten waren ze ijzersterk. Die onverwachte insteek, de wendingen die ze maken, het helpt mij enorm om vrijer en speelser naar situaties te kijken. Erg welkom aangezien de maatschappelijke problemen zich opstapelen. Zelf proberen Speld-berichten te schrijven kan ik iedereen aanraden, de vernieuwende, verrassende ideeën beginnen meteen te stromen!'

Boeren oefenen alvast hoe het is om iedere dag in de file naar je werk te gaan
Boeren oefenen alvast hoe het is om iedere dag in de file naar je werk te gaan

4. Dark Waters - Dat hij niet gezwicht is, is een wonder

'Dark Waters is een prachtige film met een indrukwekkend, waargebeurd verhaal van een man die het opneemt tegen de gevestigde orde, in dit geval een groot chemieconcern dat enorme hoeveelheden kankerverwekkende stof in het milieu dumpt. Zijn strijd duurt jaren en jaren. Het is bijna niet geloven op hoeveel slinkse manieren hij wordt tegengewerkt. Dat hij niet gezwicht is, is een wonder; overtuigd van zijn gelijk én de noodzaak, zet hij door.

De macht van het bedrijf DuPont is beangstigend. Heel illustratief voor hoe wereld in elkaar zit. En heel inspirerend want uiteindelijk kreeg hij zijn gelijk. Het heeft hem bijna alles gekost, maar hij heeft ze er niet mee weg laten komen. En nog steeds, want terwijl iedereen inmiddels weet dat PFAS rotzooi is, is Robert Bilott nog steeds aan het procederen voor de rechten van zijn cliënten.

Bewonderenswaardig. Het is zo belangrijk dat er mensen zijn die opstaan en blijven (op)staan als ze onrecht zien, terwijl iedereen wegkijkt of het opgeeft. Een kijktip voor als je op het punt staat om de handdoek in de ring te gooien.'

Klokkenluidersfilm Dark Waters: advocaat versus chemiegigant

Bill Camp en Mark Ruffalo in Dark Waters
Bill Camp en Mark Ruffalo in Dark Waters

5. De kroeg - Ik ga altijd naar huis met tien nieuwe ideeën

'Als laatste de simpelste en belangrijkste tip en bron van inspiratie: ga vaak met goede vrienden, collega’s en/of vakgenoten naar de kroeg. Een luchtig gesprek wordt al snel een smeltkroes van ideeën, standpunten, ingevingen en kennis van alle aanwezigen. Ook een stevig meningsverschil leidt vaak tot krachtige nieuwe inzichten. Het kan ook helemaal geen kwaad om iemand eens ongenuanceerd feedback te horen geven op je laatste project of creatie. Dat gaat toch makkelijker aan de bar dan onder TL-licht. Ik ga altijd naar huis met tien nieuwe ideeën.'

'Ga vaak met goede vrienden, collega’s en/of vakgenoten naar de kroeg'
'Ga vaak met goede vrienden, collega’s en/of vakgenoten naar de kroeg'

Komende week is Claudine Wijsmuller, account director Natwerk en winnaar van goud bij de Young Lions-competitie in Cannes (in de categorie Marketers), curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie