Premium

Stoffels en Wijsmuller winnen goud voor ‘Play with your balls’: ‘Kers op de taart van 2 jaar Natwerk’

‘Mannen spelen voortdurend met hun ballen, roepen dat ze ballen hebben, maar het echt checken van hun testikels doen ze niet.’

Wijsmuller en Stoffels op het podium van Cannes Lions

Nino Stoffels en Claudine Wijsmuller, resp. strateeg en accountmanager bij het Amsterdamse reclamebureau Natwerk, hebben goud gewonnen bij de Young Lions-competitie van Cannes Lions.

Met deze competitie krijgen jonge creatieven over de hele wereld de kans een Leeuw te winnen. In totaal deden zeven Nederlandse duo's in zeven categorieën mee, afgevaardigd door Raw en Jonge Honden, waarvan Stoffels (26) en Wijsmuller (28) in de categorie Marketers werden bekroond met goud. De vijfkoppige jury is gevallen voor 'de opvallende creativiteit en de maatschappelijke relevantie' van het concept.

Stoffels en Wijsmuller wonnen met hun 'Play with your balls'-campagne voor Febo, een social media-game waarbij deelnemers bitterballen (van Febo) naar elkaar gooien en (met de mond) opvangen en zodoende geld inzamelen voor stichting Movember. Als je wint, doneert de tegenstander. Wie verliest, doneert zelf.

Mannen moeten ballen checken

Mannen moeten vaker hun ballen checken, zo luidt de onomwonden boodschap. Ze spelen voortdurend met hun ballen, roepen dat ze ballen hebben, maar het echt checken van hun testikels doen mannen niet. Daar moet verandering in komen. Doel van de Movember-campagne is dan ook om meer leden te werven en zodoende meer geld op te halen.

Als natie hebben 'we' meerdere Leeuwen gewonnen, maar omdat dat veelal brons en zilver was, stond Nederland nauwelijks op het podium van het Palais in Cannes. Uitzondering daarop waren Stoffels en Wijsmuller die donderdagavond hun prijs in ontvangst mochten nemen uit handen van Wendy Clark, global ceo van Dentsu.

Toch maar professioneel

Het duo had zich voorgenomen ‘al rupsend' het podium te betreden, maar werd al vrij snel overvallen door een zekere kortsluiting. Wijsmuller: 'We hebben het daarom toch maar professioneel gehouden, dat kon ook moeilijk anders, in zo'n indrukwekkende omgeving.' Was de afterparty meer rock 'n roll? 'Bij het Sizzer-feest werden we door Raw onthaald met champagne en vuurwerkpijlen. Vervolgens zijn we naar een karaokebar gegaan - die een bordeel bleek te zijn- en daarna hebben we gezwommen in de zee', zegt Wijsmuller.

De verdubbelaar

Het nieuws is bepaald niet onopgemerkt gebleven. Sinds bekend werd dat het duo goud won, stromen de LinkedIn-verzoeken binnen. Stoffels: 'Ik merk dat we nu veel serieuzer worden genomen. Ook in Cannes, daar werden we voortdurend aangestoten door internationale creative directors.' Moet Natwerk-baas Reinier Steures zich zorgen maken? Stoffels: 'Tja, die verdubbelaar, daar moeten we het maar eens over hebben. Zonder gekheid: het is de kers op de taart van onze eerste twee jaar Natwerk. Zonder dit bureau hadden we de prijs nooit gewonnen.'

In totaal werden in de categorie Marketers veertig teams uit veertig landen wereldwijd gevraagd een concept te bedenken voor stichting Movember, een jaarlijks evenement om aandacht te vragen voor prostaatkanker, teelbalkanker en de gezondheid van mannen in het algemeen. Meer over Play with your balls en de zilveren en bronzen winnaars hier. Meer over de Nederlandse deelnemers van de Young Lions-competitie hier.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie