Reclame drankjes in strijd met code

De huidige Reclamecode voor alcoholhoudende dranken werkt niet goed. Dit blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is uitgevoerd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met name name de tv-commercials van de Bacardi Breezers en Smirnoff Wodka blijken grote

aantrekkingskracht op jongeren uitoefenen. Volgens de onderzoekers zou de code deze reclame moeten kunnen verbieden. De Stichting Alcoholpreventie (STAP) heeft deze week op grond van het onderzoek tien klachten gedeponeerd bij de Reclame Code Commissie.

Eind 2001 heeft onderzoeksbureau Ferro in opdracht van het Ministerie van VWS de werking van de huidige Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken onderzocht. Ferro heeft aan zeven groepen van jongeren en ouderen van 14 tot 54 jaargevraagd wat hun mening was over zeventien recente tv-spots, drie printuitingen en zeven verpakkingen. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat de huidige alcoholreclamecode te veel ruimte laat voor het vinden van mazen. Het gevolg is dat daardoor ook reclame-uitingen die in strijd zijn met de letter en met geest van de code worden toegelaten. Zo zijn de populaire Bacardi-commercials volgens de onderzoekers in strijd met de reclameregels. Bijvoorbeeld omdat in de spots een relatie wordt gelegd tussen het drinken van breezers en de ontremmende werking van alcohol en met sociaal succes. De spots benadrukken impliciet dat het dansen met een Breezer in je hand status oplevert. Volgens de onderzoekers beschouwen minderjarigen zich bovendien

als de primaire doelgroep van deze spots en ook dat staat de reclamecode niet toe.

In de spot 'Fly' van Smirnoff Wodka wordt eveneens een duidelijk verband gelegd tussen het drinken van Smirnoff en ontremming. Artikel 7 van de code verbiedt dit. Ook in dit geval zijn jongeren van mening dat deze spot speciaal voor hen bedoeld is: de onrustige drukke beelden en geluiden en de sfeer van kicken op gevaarlijke uitdagingen spreekt hen in het bijzonder aan. Een ander probleem is dat verschillende verpakkingen van alcoholhoudende dranken volgens de onderzoekers de indruk wekken dat er sprake is van frisdrank of limonade. Dat

geldt bijvoorbeeld voor de drankjes Flûgel en Boswandeling. Deze verpakkingen zijn volgens de onderzoekers in strijd met artikel 4 en artikel 14 van de alcoholreclamecode. Tenslotte blijkt uit het onderzoek dat er van de slogan 'Geniet, maar drink met mate' nauwelijks of geen waarschuwend effect uitgaat. De onderzoekers pleiten er daarom voor een nieuwe slogan te

ontwikkelen. (Bron: Bureau Ferro, Markt en Communicatieonderzoek)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie