Reinoud Wolff: de Superpromoter van People, Planet & Profit

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

“Simpel gezegd heb je twee typen mensen: de creërende mens, denk Steve Jobs, Bill Gates en Richard Branson en de tweedehands mens. De tweedehands mens heeft het in deze wereld voor het zeggen. Het zijn geen scheppers maar bestuurders en managers. Zij bepalen de waardeketen waar veel waarde verloren gaat via vervuiling en uitbuiting’’, aldus .

Ik sprak kort met hem over drie van mijn stokpaardjes: Superpromoters, Shared Value en Blue Ocean Strategy.

Superpromoters
Reinoud Wolff is oprichter/partner van Goed & Groen in Rotterdam, en oprichter van strategisch adviesbureau The Crazy Ones.Reinoud: “99% van wat we produceren in deze wereld is binnen 6 maanden schadelijk afval. Bekijk eens de video , daarin wordt op inspirerende en heldere wijze duidelijk gemaakt hoe onverantwoord onze huidige wereldeconomie en daarmee de waardeketens in elkaar steken. We moeten van consumeren naar consuminderen.” Reinoud was eerder general manager bij . Hier liet hij al zien dat de P’s van People & Planet niet alleen mooie woorden zijn: hij verdubbelde er in 3 jaar de P van Profit. Om dit te bereiken zette hij social media maar ook interactieve events en vooral pr-stunts voor de juiste buzz en rumour around the brand in. Hierbij mikte hij succesvol op brandambassadors en superpromoters. Daar ben ik als groot aanhanger van (boek Rijn Vogelaar) uiteraard heel blij mee!

Waarden
Over zegt Reinoud: “Dat is een prima begrip, maar ik vraag me vaak af of bedrijven dit gaan doen vanuit winstdenken of willen ze echt goed doen? Moet wel bekennen dat ik ook niet meer in dat Giro 555 verhaal geloof sinds het boek van Linda Polman. Dus ja, zeker dat we verder moeten gaan met dit concept zodat duurzame oplossingen onstaan voor armoede en honger, maar laten we dan alsjeblieft het menselijke weer in het systeem stoppen. In het huidige economische systeem is de mens eruit gehaald.”

Ok, dat lijkt mij een logische aanvulling. En hoe zit het met ? Voor mij is Blue Ocean een mindset: denken in overvloed in plaats van schaarste. Wat vindt hij? “Geheel mee eens, Blue Ocean is een mindset en een prachtig middel om meerwaarde te creëren. Mooi is dat je hierbij de focus zowel op besparen als op duurzaam ondernemen kan leggen. En belangrijk is het om je hierbij af te vragen, wat is leidend, je product of je waarden? Dat hebben we bij Ben & Jerry’s ook gedaan.”

Verhaal
Hoe staat marketing er als vak eigenlijk voor? Reinoud:”De kunstenaar is de nieuwe marketeer, zij weten nog de consument te inspireren en te beraken. Voor een campagne heeft Red Bull het blikje laten ontwerpen door een kunstenaar. Verder wordt storytelling steeds essentiëler. Vertel mensen verhalen die ze willen horen, heb jij bestaansrecht, waar zit je onderscheidend vermogen, wie heeft het sterkste verhaal dat dicht aansluit bij je waarden? Je ziet wel eens van die awareness campagnes zoals bijvoorbeeld logo van ING op een raceauto, maar wat is nou het verhaal hierachter? Het slaat als een tang op een varken. Als je het Red Bull logo op de raceauto plaatst, dan versterk je wel het Red Bull verhaal.”

Waar haalt hij zijn inspiratie vandaan? Reinoud:”De meeste inspiratie haal ik uit literatuur, kunst en heel veel andere zaken die niets met marketing te maken hebben. Ik verbind deze zaken met elkaar en kom op die manier altijd op nieuwe ideeën.”

Hieronder een video over Reinoud Wolff waar hij wordt geïnterviewd door Ronnie Overgoor.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie