Singer verkoopt merknaam en naaimachinedivisie

Fabrikant Singer verkoopt zijn naaimachinedivisie en merknaam aan KSIN Holdings. KSIN, onderdeel van de Amerikaanse investeringsmaatschappij Kohlberg & Co, betaalt Singer er 125 miljoen dollar (circa 106 miljoen euro) voor.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Singer zetelt vanaf 1999 op de Nederlandse Antillen en levert wereldwijd naaimachines voor consumenten. Daarnaast heeft de onderneming onder de naam Singer Plus winkels in 190 landen, van waaruit ook andere huishoudapparatuur, meubilair, en consumentenelektronica als tv's en geluidsapparatuur verkocht worden.

Het bedrijf bestaat sinds 1851 en was lange tijd wereldmarktleider in naaimachines, maar moest in 1999 toch uitstel van betaling aanvragen. Een forse sanering en verhuizing naar Curacao maakten een doorstart mogelijk. Met de opbrengst van de verkoop kan de onderneming de schuld aflossen, die nog resteerde na de doorstart. Na aftrek van een boekhoudkundig verlies van circa 15 miljoen dollar en de overname van schuld door de koper verwacht Singer zo'n 71 miljoen dollar in contanten te ontvangen.

In het eerste kwartaal van dit jaar behaalde Singer een winst van 3,4 miljoen dollar op een omzet van 116,5 miljoen dollar. Van die omzet kwam ongeveer 51 procent voor rekening van de naaimachinedivisie.
Singer houdt een belang van 56,8 procent in de Aziatische activiteiten en blijft volledig eigenaar van Singer Jamaica en de retaildivisie. Deze divisie mag de merknaam Singer blijven gebruiken. Bestuursvoorzitter Stephen Goodman erkent dat de verkoop 'een fundamentele verandering in Singers strategie en structuur' is. Goodman: 'Daarnaast hebben we nu geld om Singer Azië uit te bouwen en nieuwe activiteiten te ontplooien.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie