Spot pakt luide reclames aan

Er is in het verleden veel gesproken over te luide tv-reclames. Maar nu lijkt Spot het probleem echt aan te pakken. Hopen we.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is een welbekende en al lang bestaande irritatie. Tv-kijkers schrikken zich een ongeluk als het reclameblok begint. Niet alleen van het hoge volume van de commercials, maar ook voor programmapromo’s van de zender zelf. Het gevolg voor commerciële doeleinden is averechts. Het geluid wordt direct heel zacht gezet, of zelfs op mute zetten, of men zapt weg. Een klassieke lose-lose situatie, waar toch al jaren niets aan is gedaan.
Hele of halve pogingen om het probleem op te lossen, zijn er wel geweest. Ster-directeur Julius Minnaar kondigde in 2003 aan dat de Publieke Omroep ‘binnen een week of drie’ een geluiddemper op haar zenders zou plaatsen. In 2005 zei de BVA een gebruikerscommissie op te richten, maar anno 2011 zijn we nog even ver. Het is moeilijk een eenduidig antwoord te vinden waarom het tot nog toe bleef bij goede bedoelingen.
-directeur Michel van der Voort zoekt een verklaring in het feit dat het een keten issue is. Je moet heel veel verschillende neuzen dezelfde kant op krijgen. Maar het is niet ondenkbaar dat het een ‘angstdingetje’ is. Wie het braafste jongetje van de klas wil zijn, (zachte commercial) wordt weggeblazen door het decibelgeweld. Eén voor allen, allen voor één dus. De Spot Werkgroep Luidheid bestaat dan ook uit twaalf vertegenwoordigers van elf partijen, zoals daar zijn, de publieke en commerciële zenders, BVA en Vea en het innovatiecentrum voor de Nederlandse media- en entertainmentindustrie: Immovator. Het moet nu wel gaan lukken, want de aanpak is branchebreed, ja, zelfs op Europees niveau aangepakt.
Een team van audiotechnici heeft na jarenlange studie in 2010 een oplossing ontwikkeld die door de European Broadcasting Union (EBU) gevalideerd is in een nieuwe norm: R128. Die norm moet een einde maken aan de discussie wat wel of niet te luid is.
Van der voort – zelf geen technicus – legt uit in Jip en Janneketaal: ‘Er werd tot nu toe alleen maar gekeken naar het volume van de geluidpieken. Dat moest onder een bepaald maximum blijven. Maar de kijker ervaart de luidheid van een commercial door het volumegemiddelde. De nieuwe norm staat nog steeds hoge pieken toe, maar de gemiddelde luidheid moet omlaag.’
Van der Voort zegt dat de creatieve mogelijkheden worden vergroot, omdat de dynamiek in geluid groter wordt. De spraakverstaanbaarheid gaat er ook op vooruit.

Meer vandaag in Adformatie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie