Stem op een merkactivist

'Door dagelijks te kiezen voor betekenisvolle merken redden we al consumerend de hele wereld.'

Politici zijn er om te zorgen dat bedrijven meer winst maken en ceo’s hebben als doel de burger te verzekeren van een schone, eerlijke, veilige en gezonde maatschappij. Zeventig procent van de jongeren vindt een democratie niet noodzakelijk - en gelijk hebben ze. Door dagelijks te kiezen voor betekenisvolle merken redden we al consumerend de hele wereld. Gemak dient de mens.

Het bedrijfsleven is anno 2019 prima vertegenwoordigd in ons landelijk bestuur. Hoofd administratie Mark Rutte probeerde multinationals te sparen door  2 miljard dividendbelasting niet loodzwaar op de balans van een paar grote bedrijven te laten drukken, maar eerlijk te spreiden over 17 miljoen schouders. Dat is  slechts 117 euro per persoon. Lukte helaas niet, maar gelukkig bleef de grootste winstpakker ongemoeid.

Rutte zwaait vrolijk met een veto bij elke Europese maatregel die Nederland als belastingparadijs minder aantrekkelijk maakt. Want meer dan 2 procent belasting voor bedrijven is oneerlijk. Een rechtspersoon kan niet eens kinderen krijgen, waarom zouden ze voor de maatschappelijke kosten van al die natuurlijke personen opdraaien?

A-merken op de barricade

Mensen die zich afvragen wie er voor de belangen van de gewone burger opkomt, hoeven zich echt geen zorgen te maken. Merkactivisten als Hanneke Faber van Unilever staan wijdbeens op de barricaden om voor onze hogere doelen te vechten. Ze verleiden ons met groene ambities, gendergelijkheid en supergezonde zelfregulering. Verkiezingen worden afgeschaft, stemmen doe je voortaan elke dag met je portemonnee via de zelfscankassa van Albert Heijn. De Rabobank en de ING zijn onze nieuwe voedselbanken. Ze gaan zorgen dat de hele planeet duurzaam te eten heeft, co-financierden een Oekraiense plofkippenfarm die een half miljard nodig had. Vermoedelijk voor de transformatie tot productie-unit voor Kipstuckjes voor de Vegetarische Slager of Vegan Chicken Nugget Fudge voor Ben & Jerry’s.

Kapot maken

Ondertussen beschermt de regering aandeelhouders tegen de grillen van de burgerij, waarvan 90% dolgraag dat peperdure statiegeld wil invoeren. Vandaar dat Den Haag al 10 jaar statiegeld op kleine PET-flessen tegenhoudt, waardoor jaarlijks 550 miljoen stuks niet gerecycled hoeven worden en hardwerkende bedrijven per flesje 2 cent meer winst kunnen maken.

Ook al die theoretische klimaatgekkies die fossiele energie willen afschaffen, moeten in toom worden gehouden. Vandaar dat Rutte c.s. de kosten van de energietransitie bij de gewone man legt. Gelukkig heeft Jeune Premier Baudet een nog betere oplossing voor corporate Nederland: het klimaatprobleem helemaal ontkennen. Stel je voor: als we nu honderden miljoenen investeren in techniek die onze kinderen straks onbeperkt en gratis schone energie levert uit zon, water en wind, dan kan onze Boreale Shell wel inpakken. Weer een stuk old boys erfgoed minder.

Geen B-corp zonder Bonus

Ondertussen maken multinationals onze wereld steeds leefbaarder. Ze investeren in wetenschappelijk onderzoek, waardoor we nu eindelijk weten dat suiker helemaal niet zo dik maakt. De eeuwige negativiteit van wetenschappers maakt plaats voor spindoctored content die global warming relativeert met luchtige alternative facts. Coca-Cola, de B-corp waar gezondheid hoog in het vaandel staat, sponsort de Gezonde Kantine en geboren idealisten als Ralph Hamers blijven hameren op het afschaffen van de beperking op bonussen. Want als we onze grote wereldverbeteraars niet marktconform mogen belonen, wat is onze betekeniseconomie dan nog waard?

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Merkactivist
Beste Scato, just for the record: Coca-Cola is geen 'B-corp' en nooit geweest. Het kopje 'Geen B-corp zonder Bonus' en de woorden 'de B-corp waar gezondheid hoog in het vaandel staat' slaan dus als een tang op een varken. Wel heeft Coca-Cola het bedrijf innocent, dat een gecertificeerde B Corporation is https://www.innocentdrinks.co.uk/blog/b-corp, in handen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Scato van Opstall
Beste 'merkactivist' AKA reaguurder zonder naam,'just for the record' misschien toch eens in het woordenboek opzoeken wat het woord 'ironie' betekent, onder het genot van een Vegan Chicken Nugget ijsje van Ben & Jerry's, dat u dan misschien gezellig samen op kunt lepelen met de meest idealistische CEO van Nederland, de heer Hamers. Moge het u wel bekomen!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Rob Linssen
Scato, ironie/sarcasme is een stijlvorm die de lezer vaak slecht begrijpt, en ook vaak tegen de borst stuit. Gevolg: je vreselijk ware verhaal belandt in de mentale prullenbak. Zonde. Los daarvan denk ik dat de Google-lullig-gitaartje-kinderanimatie-techy-blijheid waarmee purpose marketeers ons vergassen (de niet-t is bewust) vraagt om scherpe kritiek. Het is sowieso goed als marketeers en makers wat meer van zich laten horen, in kritische zin. De kinderlijke hoera-stemming is vaak echt tenenkrommend.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie