Steun

De economie piept en kraakt en het bedrijfsleven zucht. In de mediabranche wordt op dit moment niemand echt gespaard. De grote verliezer is de printsector en dan met name de dagbladexploitanten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

PCM staat breeduit in de verkoop en zowel de Belgische Persgroep als De Telegraaf hebben zich als ‘kopers’ gemeld. Het lijkt erop dat de Belgen betere papieren hebben. Ik ben in ieder geval gelukkig dat de markt haar marktwerking doet. Dat geeft ruimte voor ideeën, groei en vernieuwing.

Het mooiste zou in mijn optiek zijn dat niet een dagbladuitgever PCM overneemt, maar een ander bedrijf. En dat zeg ik omdat dan de kans op verandering en innovatie het grootst is. Wat zou het mooi zijn als bijvoorbeeld Google PCM overneemt, ze hebben net een telefoon geïntroduceerd dus waarom de contentkant niet verder exploreren?

Als verkoop niet tot stand komt en PCM verder afglijdt, dan komt uiteindelijk een roep voor steun vanuit de overheid op gang. Allereerst, ik heb niets met steun… het gaat uit van ‘er niets aan kunnen doen’ en passiviteit. Ten tweede, het gaat niet uit van kracht, verandering en innovatie, maar van zwakte en van behoud van de huidige status. En die is nu ook niet sterk genoeg.

Alles verandert snel en is de huidige dagbladsituatie zo gunstig dan? En wijzen de voorgestelde maatregelen van de overheid de weg naar succes?
Ik betwijfel het. Ik denk dat er meer kapot wordt gemaakt dan gerepareerd. Ik denk dat de rekening voor dat behoud weer naar de burger in de straat gaat, die er niet op zit te wachten en er niet om heeft gevraagd.

Het nieuwste speeltje van minister Plasterk (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, en afgestudeerd bioloog) is het gratis verspreiden van een krant onder 18-jarigen. Met als doel ze tot lezen aan te zetten en de uitgevers extra inkomsten te garanderen. Wat de minister vergeet is dat jongeren zich niets door de strot laten drukken. Het resultaat is een goed bedoelde actie vanuit de overheid die leidt tot kannibalisatie omdat ouders dat jaar de krant ‘er even uit’ doen, want die komt toch gratis binnen.

Mocht Google geïnteresseerd zijn in PCM… jongens het is minder dan 1 procent van jullie beurswaarde! Nederland is een geweldig ‘try-out land’ om te experimenteren met een eigen Google-telefoon, dominantie op internet en straks jullie eigen krantenuitgeverij.

Ik weet een ding zeker: de jongeren staan in de rij om met Google nieuwe vormen van communicatie uit te proberen, waarin dagblad, internet en telefonie mooi in elkaar overvloeien.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie