Unilever Bestfoods stapt in verse broodjes

Unilever brengt onder het merk Bertolli voor het eerst in zijn geschiedenis verse producten. Vanaf vorige week zijn er bij een groot aantal Shell-stations in Nederland voorverpakte, verse Bertolli panini te verkrijgen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een jaar geleden werd er in Den Haag het eerste Bertolli-lunchcafé geopend, Amsterdam volgde en ook in Utrecht en Rotterdam moeten er nog locaties geopend worden. ‘Daar hebben we veel van geleerd’, zegt Anthonie Stal, general manager van Unilever Bestfoods Nederland. In die lunchcafés werd onder andere geëxperimenteerd met de broodjes en ook bij BasiqAir werden ze verkocht.

Bertolli is inmiddels bijna vijf jaar op de Nederlandse markt en is druk doende van een olijfoliemerk uit te groeien tot een Italiaans/Mediterraan keukenmerk met veel meer producten, zoals bak&braad-producten, salade dressings, pastasauzen, pesto’s en nu broodjes. Het is inmiddels ook een van de leidende merken in de Unilever-portfolio met een behoorlijke omzetgroei, zegt Stal. De potentie is ook groot. In Nederland wordt er per hoofd van de bevolking per jaar niet meer dan 200 ml olijfolie geconsumeerd. In Italië is dat 27 liter per jaar.

Stal: ‘Je kunt niet alleen maar groeien via de supermarkt, je moet het via alle kanalen doen. Het on-the-move-kanaal wordt voor ons dus steeds belangrijker. De consument is steeds in beweging en wil intensiever genieten, maar ook gemakkelijk en gezond eten.’

De Bertolli-broodjes zijn drie dagen houdbaar, maar moeten meer kwaliteit bieden dan wat er nu voorhanden is. Stal: ‘Shell heeft gemerkt dat de broodjes nieuwe consumenten aanspreken. Het is additionele omzet.’

Het Bertolli-lunchcafé experimenteerde in Den Haag ook met leveranties aan kantoren. Stal zegt dat het liep, maar dat nu alle prioriteit op de benzinestations ligt. Unilever Bestfoods heeft ook een omvangrijk foodservice-kanaal dat ingeschakeld kan worden voor de nieuwe broodjes.

Stal: ‘Ook dat is mogelijk, maar er zijn 4.000 benzinestations in Nederland, waarvan 1.500 grote. We denken dat er echter niet meer dan 500 stations de Bertolli-broodjes moeten leveren. Distributie via andere kanalen, zoals de trein, komt later.’

De Bertolli panini zijn er in zes varianten en kosten 3,45 tot 3,85 euro. Stal zegt dat de Bertolli lunchcafé’s vooral marketinginstrumenten zijn. Hij bezweert steevast dat ‘Unilever niet in retail gaat’. Hij zegt dat Unilever blij is als de café’s break even draaien. Die in Den Haag maakt evenwel al winst, zegt hij opgetogen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie