‘Vea verandert grondig’

Een nieuwe voorman (m/v), een kleinere meer efficiënte organisatie, een nieuwe behuizing, een nieuwe richting op. De Vea wil van ‘instituut’ naar een actieve belangenbehartiger van een brede reclamebureausector.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tot die koersverandering is afgelopen maandagavond tijdens de Bijzondere Algemene Ledenvergadering besloten. 2012 is voor de vereniging een jaar van vernieuwing. De aanleiding van de koersverlegging is volgens de Vea de sterk veranderende markt waarin reclamebureaus de afgelopen jaren opereren. De branche is sterk gefragmenteerd en projectmatiger geworden. De druk op het rendement van de bureaus is aanzienlijk toegenomen.

De vereniging wil zich actiever gaan opstellen als belangenbehartiger van de sector. Dat wordt als volgt verwoord: ‘Minder versnippering en meer focus op de belangen van de leden en de issues die er voor hen spelen. Ook de houding zal veranderen: scherper, assertiever, pro-actiever, prikkelender en kritischer, zeker ook naar de sector zelf. Deze nieuwe opstelling is noodzakelijk om in de gewijzigde omstandigheden het vak beter op de kaart te kunnen zetten, zoals de Vea al eerder heeft gedaan met de totaal vernieuwde Effie en de succesvolle eerste editie van de “24 uur van de reclame”.’

Het betekent niet dat de ondersteunende organisatie van de Vea groter wordt. De vereniging denkt met een kleinere ondersteunende organisatie een duidelijker gezicht naar buiten neer te kunnen zetten. De contributie wordt naar beneden bijgesteld naar 2750 euro per jaar. Het motief dat de Vea voor verlaging noemt, is vergroting van de toegankelijkheid. Niet alleen voor de bestaande leden, maar ook voor een nog bredere vertegenwoordiging uit het reclamevak.

De voorgestelde koerswijziging vraagt om een nieuwe leider.De huidige directeur van de Vea, Frans Blanchard, verlaat de vereniging dan ook na een dienstverband van 23 jaar per 1 augustus. De nieuwe directeur zal de focus van het beleid moeten gaan leggen op het vergroten van de zichtbaarheid van de kwaliteit van het vak en het adresseren van de belangrijke issues zoals honorering, pitches en conflicting accounts. Ook wil de vereniging een sterker front gaan vormen om de alsmaar toenemende regeldruk en betutteling van het vak tegen te gaan.

Met de boventallige medewerkers van het kantoor zegt de Vea een passende regeling te treffen. Tot het moment dat de nieuwe directeur is aangesteld zal Cees Wijnnobel (ex Vea bestuurslid en ex CEO Y&R Not Just Film) ad interim de leiding over het Vea kantoor overnemen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie