25 miljoen keer per maand komt de aap uit de mouw!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze week is het Califonië gevestigde online enquêtebedrijf uitgekomen met een . Is hier sprake van een trend? Eerder maakte ook LinkedIn bekend in Nederland te starten als eerste land buiten de Verenigde Staten. sprak namens Molblog met met die aangaf Nederland te zien als één van de belangrijkste markten vanwege de gemakkelijke adoptie van nieuwe media van Nederlanders. Daarnaast maken Nederlanders relatief gezien méér gebruik van SurveyMonkey dan enig ander Europees land. Voor wie het niet kent:

SurveyMonkey stelt jou in de gelegenheid online een enquêteformulier, helemaal aangepast aan jouw wensen rond te sturen naar degene die je wilt bevragen. SurveyMonkey is één van de grootste spelers in de markt van online enquête tools en naar eigen zeggen markleider in deze markt. De reden van de lokalisatiestrategie is het nóg laagdrempeliger maken voor bedrijven om actief te worden met online enquêtes. Tijd dus voor een http://www. SurveyMonkey.nl website! (redirect). De lokalisatie is nog niet helemaal klaar, maar daarom is het natuurlijk in Béta. Vrijwel alle belangrijke Europese landen zullen nog voor de zomer volgen.

Gebruikers
Door de flexibiliteit van de dienst is SurveyMonkey bruikbaar voor elk type gebruiker. Bedrijven, non-profit instellingen, overheden maar zeker ook het midden- en kleinbedrijf en particulieren. Het is een handige tool om snel even een marktonderzoekje te doen en gratis bovendien. Het stelt je als (markt)onderzoeker, marketeer in staat makkelijk even een vragenlijstje op te stellen, de antwoorden te verzamelen en de resultaten te analyseren.

De instapversie is uitgebreid voorzien van verschillende vraagmogelijkheden zoals multiple choice vragen, open vragen en dergelijke. Je kunt de volgorde zelf bepalen en ook Ad Random voor elke respondent presenteren wat de betrouwbaarheid van de resultaten ten goede komt. Molblog heeft de dienst getest door het opstellen van een korte,, waarvan we jou als lezer willen vragen deze in te vullen zodat je SurveyMonkey ook écht kan ervaren.

Businessmodel
De manier waarop SurveyMonkey geldt verdient is eenvoudig. Tot 100 respondenten per enquete is de tool helemaal gratis. Een slimme zet van SurveyMonkey want voor eenvoudig gebruik is dit ruim voldoende en op deze wijze wordt de naam SurveyMonkey als het ware viraal verspreid.
Met de professionelere, uitgebreide ‘Geavanceerd’ versie heb je meer gemak doordat je gebruik kunt maken van vooraf opgestelde vragenlijsten (Templates) die door de ‘Chief Methodologist’ van SurveyMonkey uitgebreid is getest en goedbevonden voor specifieke situatie. Een van de mogelijkheden voor bijvoorbeeld opleidingsinstituten of workshop organisatoren is het een standaard evaluatie formulier die volledig is uitgekristaliseerd. Ook kent de ‘Geavanceerd’ optie meer mogelijkheden tot het meer ‘personaliseren’ van de afzender door het gebruik van logo’s, kleur, benamingen en dergelijke.

Tarieven
Deze versie kost $ 19,95 wanneer je éénmalig 1 maand gebruikt of $ 16,95 per maand wanneer je een jaarabonnement neemt. In de komende maanden zullen ook betaalmogelijkheden via iDEAL en PayPal worden uitgerold maar ook zal de dienst in Euro’s worden omgezet en hoe dat uitpakt gezien de huidige dollor/euro ontwikkelingen is natuurlijk nog een beetje onduidelijk.

Geschikt voor meerdere doeleinden
SurveyMonkey is handig om in te zetten om bijvoorbeeld klanttevredenheid te meten maar kan ook gebruikt worden om snel even de mening te peilen van je medewerkers voor een nieuw idee. Klik daarom voor ons korte lezersonderzoek.

Wat vinden bestaande marktonderzoekbureau’s hiervan?
SurveyMonkey geeft zelf aan dat dit type onderzoek een geheel nieuwe markt is en dat de dienst iets toevoegt aan de onderkant van de bestaande marktonderzoek markt. Traditioneel marktonderzoek is duur en kost vaak veel tijd terwijl je soms gewoon snel een antwoord wilt hebben. Ook permanente klanttevredenheid onderzoeken zijn vaak kostbaar en SureveyMonkey biedt hiervoor een goed alternatief. We hebben even gebeld met enkele bureaus die in Nederland online enquêtes aanbieden om te peilen wat ze ervan vinden. Vrijwel alle bureaus benadrukken dat online enquêtes al jaren bestaan en dat ze dit ook vaak zelf aanbieden. Men benadrukt vooral het specialistische kennisniveau van hoog opgeleide marktonderzoekers die statistisch relevante uitspraken ontlokken aan respondenten. Dat is natuurlijk waar.
Ik vrees echter dat deze gevestigde bureaus zich nog onvoldoende realiseren dat dit een extra stap is in de richting van een grotere Doe-het-zelf-marktonderzoek-markt. Het is mogelijk de data uit SurveyMonkey te exporteren naar Excel maar ook naar pakketten als SPSS. Die opties komen wel heel dicht bij de mogelijkheden die gevestigde bureaus ook bieden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie