De belangrijkste digitale thema’s voor 2016 (5): Social, Selfies & Snapchat

Dutch Digital Agencies (DDA) vroeg haar leden naar de belangrijkste thema's voor 2016. Tot het einde van het jaar publiceren elke week hieruit de leukste quotes.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Social: we kunnen er niet meer omheen. Ooit begonnen voor het etaleren van privé activiteiten, zijn de platforms uitgegroeid tot onmisbare media waar je voor relatief weinig geld een grote achterban kan bereiken. ‘The fear of missing out’ controleert onze levens. Tegelijk zien we een verschuiving in de inzet en het gebruik van content op deze platforms. Gebruiker, platforms en merken zijn volwassen geworden. Wat gaat 2016 ons brengen op het gebied van social?

Van social naar e-commerce

Fieke Ripping (Expand Online):Poepreclame! Rot op uit m&;n feed, losers!’ De reactie op de eerste gesponserde posts op Instagram logen er niet om. Ondanks dat de gemiddelde gebruiker nog even moet wennen aan gesponsorde posts in hun timeline, bewijzen de cijfers dat het een succesvol advertentiemiddel is. Ongekend hoge CTR’s, lage CPC’s en veel kwalitatief verkeer naar de website. You know you want it.

Marcel van der Heijden (a friend of mine): &;Met 400 miljoen gebruikers wereldwijd en eindelijk mogelijkheden om te adverteren is Instagram volwassen geworden. Nederlandse merken zijn nog nauwelijks actief maar daar zal in 2016 snel verandering in komen. Wel worstelen merken nog met het maken van kwalitatieve content voor Instagram. Het is namelijk geen Facebook. Bring on the hashtags!

Marlies de Gooijer (IN10): &;Samen met de ontwikkelingen op het vlak van onder andere Messenger en Instant Articles is Facebook behoorlijk aan de weg aan het timmeren om vele losse apps, kanalen en touchpoints van merken binnen het eigen platform te trekken. Daarmee bouwt het een geheel eigen eco-systeem rond publishing en e-commerce.&;

Mark Veldhuijzen van Zanten & Jurgen Retra (RLVNT): &;Sociale netwerken worden verkoopplatforms. Met de ‘buy’ features van Facebook en Pinterest, is het nu mogelijk om direct te kopen vanuit sociale platformen.&;

Ronald van Schaik (Kaliber): &;De klantreis van de consument verandert en wordt steeds socialer. De opmars van technologie zorgt ervoor dat de consument voortdurend switcht van online naar offline en terug. Op verschillende momenten, locaties en devices. Grote sociale platforms zien dit en willen de consument binnen houden. Advertenties worden webshops die gebruik maken van de social graph om producten en diensten relevant te maken. Twitter, Facebook en ook Pinterest bieden zo merken de mogelijkheid om hun producten via content met de bekende &;buy now&; buttons te verkopen.&;

Lang leve de app

Marcel van der Heijden (a friend of mine): &;Facebook Messenger heeft inmiddels 700 miljoen gebruikers wereldwijd. Zoals Mark Zuckerberg zelf al laatst mooi zei: &;It&;s a platform, not a an app&;. Zo gaat Facebook het platform openstellen voor o.a. ecommerce partijen. Gecombineerd met de 900 miljoen gebruikers van Whatsapp wereldwijd is Facebook een dominante speler in de mobiele messenger apps. En daar ligt ook gelijk de new frontier van social commerce en customer service. Persoonlijk productadvies en vragen stellen vanaf je mobiel, waar je ook bent. Mark our words, Facebook gaat Twitter in 2016 van de troon stoten als het om social care gaat.

Bouwe de Boer (Insiders): &;Nog meer bedrijven zullen in 2016 gebruik maken avn webcare via Whatsapp (‘Whappcare’). 7% van de Nederlanders heeft al eens contact gehad met een bedrijf via Whatsapp. En een ruime meerderheid ervaart dit als uiterst positief. Whatsapp is laagdrempelig en persoonlijk. Daarbij komt dat er krachtige softwarepakketten beschikbaar zijn die ticketafhandeling makkelijk maken voor een webcareteam.&;

Social sharing

Jan-Willem van Beek (Greenberry): &;Social sharing ging het afgelopen jaar van publiek naar privé. Kijk maar eens hoe hard één-op-één netwerken als WhatsApp en Snapchat zijn gegroeid ten koste van publieke sociale netwerken als Twitter en Facebook. De honger naar likes en retweets onder vriendengroepen neemt af, social sharing wordt persoonlijker en intiemer.&;

Mark Veldhuijzen van Zanten & Jurgen Retra (RLVNT): &;Realtime, in-the-moment updates gaan domineren. Het inplannen van social media posts wordt verleden tijd. Marketing in the moment neemt in belang toe. Voorbeelden zijn Periscope (live meekijken met video) en Snapshat (snel, direct, en zo weer verdwenen).

Marcel van der Heijden (a friend of mine): &;We horen marketeers al zuchten &;Oh nee, niet nog een sociaal netwerk&;. Geen nood, Snapchat is geen sociaal netwerk. Het is een combinatie van een mobiele messaging app met social elementen. En het groeit als kool onder de moeilijk bereikbare doelgroep van 12 tot 20 jarigen. Dat Snapchat nog hotter gaat worden in 2016 staat buiten kijf. Maar eerst even die grote vraag beantwoorden: wat gaan we er mee doen?&;

Ivo Kleppe (TamTam): &;Er is een tegenbeweging gaande waar het gaat om uiterlijk vertoon op social media. Bij opkomende platforms als Snapchat gaat het niet meer om het pixelperfecte plaatje, maar om realiteit en fun. Het resultaat is een tweedeling, met enerzijds Instagram dat gaat over de mooiste pics, en anderzijds nieuwe apps als ‘Beme’. De laatste toont beelden uit de echte wereld waaraan je niets kunt &;bijschaven&; of manipuleren omdat je video, ongezien, meteen wordt gepost. Episch en eerlijk.&;

Mark Veldhuijzen van Zanten & Jurgen Retra (RLVNT): &;Sociale netwerken worden publishers. Waar sociale netwerksites zoals Facebook vroeger werden gebruikt om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws van je vrienden, wordt het meer en meer een manier om op de hoogte te blijven van .&;

Het einde van?!

Marcel van der Heijden (a friend of mine): &;Als Twitter-gebruiker van het eerste uur spijt het me toch wel om dit te moeten zeggen: het netwerk is te klein om als advertentieplatform te concurreren met Facebook, terwijl de vele nieuwe functionaliteiten vaak niet meer zijn dan &;me too&;s s&; van andere netwerken. Om te overleven moet Twitter radicaal innoveren en een businessmodel vinden voor zijn nichepubliek. Anders wordt het straks oorverdovend stil op het ooit zo populaire netwerk.&;

PS. Marcel van der Heijden (a friend of mine): &;Google+, 2011 - 2016 †&;

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie