De diversiteit van Aol

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Al weer twee weken geleden introduceerde AOL een nieuwe identiteit. Op de blogs heeft het zijn al , maar bij deze wil ik jullie voorstellen aan het vernieuwde America Online. Uit te spreken als .

Om de verzelfstandiging van Time Warner kracht bij te zetten heeft Aol zichzelf een nieuwe visuele identiteit aangemeten. Deze nieuwe identiteit moet Aol nog meer neerzetten als de internet pionier.

Hieronder het oude AOL (America Online)

En dit is één van de nieuwe Aol. verschijningsvormen.

Het nieuwe logo heeft een "simpel doch zelfverzekerd logotype" en wordt elke keer in een andere omgeving getoond. De gebruiker kan zijn eigen Aol. kiezen en surfen in zijn "eigen" omgeving. Op deze manier wil Aol. laten zien dat ze een hele brede inhoud hebben.

Tim Armstrong, de nieuwe CEO van Aol. heeft de revitalisatie van Aol in gang gezet en in september, een korte tijd na zijn aantreden, heeft hij dit ingang gezet. Armstrong heeft Leo Burnett onderzoek laten doen naar Aol. Op basis van dit onderzoek en gesprekken met medewerkers, adverteerders en na het lezen van emails van gebruikers kwam Aol. tot de conclusie in ieder geval de naam te behouden. Het is een van de meest sterke merken in de wereld (van internet). Maar het merk moest wel ge-update worden en dan heeft Armstrong het niet alleen over de visuele identiteit maar ook over de interne organisatie. Het gaat niet zonder slag of stoot, “It will take every ounce of blood, sweat and tears to make it successful.”

De nieuwe identiteit is ontwikkeld door Wolff Olins, New York met als belangrijkste doelstelling het merk weer relevant te maken voor de gebruiker. De identiteit wordt gekenmerkt door de veranderende achtergrond en door de punt achter de naam. Met de punt wordt de inhoud van Aol aan de naam te koppelen, als in Aol.Classiefieds of Aol.Personals.

Dynamiek
De voortdurend veranderende beelden achter het logo zijn bedoeld om verbazing te wekken aldus Mr Crane, de creatief directeur van Wolff Olins. "Het is een mix van doe-het-zelf en hoge productie waarden, gekken en, of elegante dingen. Eenvoudig, boeiend en bizar net als het internet is" aldus Crane.

De dynamische identiteit kan dus constant veranderen, maar daarnaast kun je als gebruiker ook kiezen voor je "eigen" masker. Op die manier kun je je eigen Aol. omgeving creëren. Aol. is dus heel persoonlijk en heel divers.

Hierbij nog een aantal vormen van de Aol. identiteit.

Zie hier voor nog een aantal .

Ik vind het onderliggende idee heel interessant. Maar nu hangt het idee nog een beetje samen als los zand. Er is in feite niet één logo van Aol. Hoewel er is wel een zwartwit variant als je door klikt naar bijvoorbeeld de pagina. De beeldtaal en dynamiek wordt belangrijker gevonden dan een consistent beeld. Spannend en zeker toonaangevend. Vooral omdat Aol een zeer belangrijk internet merk is. En nu is er voor een echte internet (web 2.0) merk eens een volwassen visuele identiteit gecreëerd. De laatste jaren zijn er (te) veel internet merken met een zelfde slappe en generieke beeldtaal bestaand uit veel glimmers, spiegelingen, schaduwtjes en rondingen. En dat terwijl er zoveel beter kan, waardoor je als (internet) merk relevant en onderscheidend kunt zijn. Hulde, wat dat betreft voor Aol.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie