Dit zijn de beste brand activations van april

De maand waarin het Deense vrouwbeeld wordt genormaliseerd, Heineken tweespalt zaait en er een potje curling wordt gespeeld met auto’s. 

1. Dove – Image Hack 
Bureau: Mindshare 

De gefotoshopte droomwereld van advertenties heeft een bepalende invloed op hoe we naar vrouwen kijken. In een poging dat beeld van binnenuit te kantelen, bedachten Dove en het Deense bureau Mindshare een stunt op ’s werelds grootste fotobibliotheek. Ze vroegen fotografen om niet-stereotype beelden van mooie vrouwen te uploaden op Shutterstock. In een campagne op Internationale Vrouwendag riepen ze bureaus en bedrijven op zich bij het initiatief aan te sluiten. 42 merken deden mee en er werden 1729 Image Hack-beelden gebruikt. Het resultaat? 40 miljoen media-impressies. Niet gek voor een campagne met een budget van 10.000 dollar. 

2. Heineken – Worlds Apart Experiment
Bureau: Publicis Londen

Als één campagne veel los maakte deze week dan was het wel die van Heineken. Een klimaatontkenner ontmoet een milieuactivist. Een feminist ontmoet een man die feminisme ‘mannenhaat’ noemt. In een sociaal experiment – onderdeel van de #OpenYourWorld campagne – zet Heineken mensen met totaal verschillende wereldbeelden tegenover elkaar. Nadat het ijs is gebroken, krijgen ze beelden voorgeschoteld waarop te zien is hoe de ander over gevoelige zaken denkt. Dan volgt de keuze: drinken ze een biertje om verder te praten of niet?

De video is miljoenen keren bekeken en na het enthousiasme van media als CNN en Huffington Post volgden de kritische noten. Hoe geloofwaardig is de afzender? Maakt drank niet meer kapot dan dat het repareert? Hoe dan ook, de meest opvallende campagne van de afgelopen tijd. 

 

3. Smartpolis Insurance - Car Curling 
Bureau: Voskhod

Een case in de categorie supergeslaagde pr-stunts. Russen hebben niet zo veel op met verzekeringen, maar wel met grappige wedstrijden. Dat bracht verzekeraar Smartpolis op het idee om het allereerste Car Curling toernooi ter wereld te organiseren. Op een bevroren rivier in Jekaterinenburg werden de traditionele curling-stenen vervangen door gestripte auto’s uit het Sovjettijdperk. Dat leverde 700% meer traffic naar de website op en een vrolijk schouwspel op dat de hele wereld overging. 

BrandActivation.nl, een blog van BrandBase, selecteert elke maand drie inspirerende brand activation-cases voor Adformatie. Aan het eind van het jaar wordt het allerbeste werk van 2017 gekozen. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie