Door Rotterdam

Zou het dna van de creatieve industrie in Rotterdam zijn zoals de stad oogt? In dat geval kunnen we spreken van een dna met een aanhoudende dynamiek, want Rotterdam is tenslotte nooit af. Vanuit die vraag lieten we vertegenwoordigers van de creatieve sector een visueel ‘ijkpunt' noemen dat dat dna verbeeldt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Cascade van ontwerper/beeldhouwer Joep van Lieshout geeft volgens twee elders in deze uitgave geïnterviewden misschien wel het best het (nieuwe) elan van Rotterdam-anno-nu weer: ‘het robuuste van de stad verwerkt in hardwerkende gestaltes die de top proberen te bereiken' en ‘een beeld zonder poespas en vol met verbeeldingskracht'.

Hard werken zonder poespas, het is het eeuwige cliché dat met de Maasstad in verband wordt gebracht. Een stereotiep bovendien dat door Rotterdammers zelf zo wordt gekoesterd. ‘Het komt je nooit aanwaaien in Rotterdam', zegt een van de betrokkenen in de creatieve scene. En: ‘Je ziet hier weinig mensen die denken dat succes alleen een gevolg is van talent.'

Neem die combinatie van creativiteit en nuchterheid, de komst van een heel nieuwe generatie eigenwijze jongeren, een gemeente die stimuleert dat Rotterdamse creativiteit meer van de daken wordt geschreeuwd en een crisis die steeds meer vraagt om een Rotterdamse mentaliteit zonder loze beloften, gooi al die elementen bij elkaar en je hebt een prima brandstof voor een Rotterdamse motor die aardig op toeren begint te raken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie