Farmaceutische industrie besteedt 33 miljoen aan marketing zorgsector

Transparantieregister Zorg legt geldstromen naar zorgsector bloot.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Farmaceutische bedriujven besteedden  vorig jaar 33 miljoen euro  aan marketing gericht op artsen, apothekers, ziekenhuizen en andere zorginstellingen. Dat blijkt uit het Transparantieregister Zorg dat zijn  cijfers over 2013 heeft gepubliceerd. 

Sponsoren zorg

Het betreft ruim 7500 relaties waarbij artsen, apothekers, ziekenhuizen en andere zorginstellingen diensten verrichten in opdracht van farmaceutische bedrijven of waarbij de ondernemingen nascholingen van artsen of zorgprojecten sponsoren. De totale gerapporteerde waarde van deze samenwerkingen bedraagt ruim € 33 miljoen, waarvan 90% ten goede komt aan ziekenhuizen en andere organisaties waaraan artsen zijn verbonden. De gemiddelde waarde van de samenwerking tussen artsen en farmaceutische bedrijven bedroeg in 2013 ruim €2.250, met instellingen ruim € 25.000.

Openheid geldstromen

Het Transparantieregister Zorg is op initiatief van de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) in april 2013 gelanceerd en bevat gegevens over samenwerkingen tussen zorgaanbieders en farmaceutische bedrijven. Medici, apothekers en ziekenhuizen werken samen met farmaceutische bedrijven in het belang van de verbetering van de zorg en behandelmethoden. Aan deze samenwerkingen zijn in bepaalde gevallen geldstromen verbonden. Om onduidelijkheid over de doelstelling van de samenwerkingen te voorkomen, biedt het Transparantieregister openheid over de aard en omvang daarvan. Sinds de lancering is het register ruim 70.000 geraadpleegd door ruim 55.000 unieke bezoekers.


 


Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie