Premium

Voetballer Gregory van der Wiel begint bureau voor ‘personal branding’

Onder de naam Bare Knuckle gaat het bureau de visuele merkidentiteit vormgeven van onder andere sporters, artiesten en ondernemers.

Als voetballer brak Van der Wiel door bij Ajax en na periodes bij Paris Saint Germain en Fenerbahçe kwam hij terecht bij het Canadese Toronto FC. Zijn sportieve carrière mag dan in een neergaande lijn zitten, als ondernemer timmert de profvoetballer stevig aan de weg. Zo was Van der Wiel een van de investeerders in Balr., het populaire kledingmerk van ex-international Demy de Zeeuw. Onlangs wist hij zijn aanzienlijk minderheidsbelang met flinke winst te verkopen en met de opbrengst worden nieuwe initiatieven gefinancierd. Een deel van de opbrengst stak hij in zijn investeringsmaatschappij Block Party, dat belangen heeft in onder andere de Delfste hyperloop start-up Hardt, personalisatie platform Unless en influencerplatform Voicey.

Een ander deel gaat naar de oprichting van Bare Knuckle, dat wordt aangeprezen als een ‘creative shop’ voor personal brands dat hij vanuit zijn huidige woonplaats Toronto begint met zakenpartners Funs Jacobs (merkstrateeg) en Ricardo Mingacho (creatief directeur).

Herpositionering

Doel van Bare Knuckle is, verklaart Van der Wiel, sporters, artiesten en ondernemers te helpen met het ontwikkelen van hun ‘visuele merkidentiteit’. Daarbij bouwen de oprichters naar eigen zeggen voort op de ervaring die ze hebben opgedaan met het bouwen van het merk ‘Gregory van der Wiel’. Van der Wiel: ‘ Tijdens mijn carrière werd ik vaak benaderd door mensen die wilden helpen om mijn persoonlijke merk te ontwikkelen, maar raakte nooit echt overtuigd.’

Na zijn verhuizing naar Toronto besloot Van der Wiel het heft in eigen handen te nemen. Zijn ontwikkeling van profvoetballer naar ondernemer vroeg als het ware om een herpositionering van zijn personal brand.  Voor de realisatie werden zakenpartner Funs Jacobs en Ricardo Mingacho ingezet. ‘Zij vormen samen het creatieve team dat vorm heeft gegeven aan mijn personal brand en dat medeverantwoordelijk is geweest voor mijn herpositionering.’

Beschermen

Net als bedrijven merken hebben, zijn bekende personen, sporters en artiesten, tegenwoordig ook merken. Maar waar alle grote bedrijven iemand in dienst hebben om het merk te bewaken, gebeurt dit met personen nog weinig. Vooral in de sport ontbreekt het aan personal brands met een duidelijke visuele visie op hun merk, weet Jacobs. ‘Bare Knuckle wil dit voor ze gaan doen. Wij willen de creatieve directie van een personal brand zijn. Waarbij we starten met het visueel creëren van het merk en haar guidelines en deze door creativiteit uit te breiden en te beschermen.’

Klanten zullen deels uit de voetbalwereld komen, maar het werkterrein van het bureau zal veel breder zijn. Van der Wiel: ‘We richten ons op personal brands in de breedste zin, koks, e-sporters, ondernemers, basketballers, en wie weet wat nog meer. We zoeken een bepaalde X-Factor bij personen en die kan overal zitten.’ Mooi verhaal, maar kan Bare Knuckle al namen noemen. Sporthelden of artiesten of misschien wel een tv-kok die zich opnieuw laten uitvinden? Nog niet, maar de eerste klanten zitten eraan te komen, belooft Van der Wiel. 'Die zullen uit de NBA hoek (basketball) komen.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie