Grolsch meest gewaardeerd, Bavaria meest vernieuwend

De Bavaria DutchDress en de op afstand bedienbare koel server van Grolsch worden tot nu toe als beste WK inhaakacties beoordeeld. Dit blijkt uit de Oranje Barometer, een online onderzoek van marktonderzoekbureau Trendbox in samenwerking met &Co concepting

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het onderzoek isuitgevoerd onder een landelijk representatieve steekproef van vijfhonderdNederlanders in de leeftijd van 16 jaar en ouder. Het veldwerk voor het onderzoek vond plaats in de laatste week van mei.

De bierbrouwers, traditiegetrouw sterk met inhakers, scoren ook dit jaar weer goed. Het eigenzinnige premium van Grolsch, een radiografisch bestuurbare niet-Oranje koel server, spreekt bijzonder tot de verbeelding. Met name de passendheid bij het merk, de algehele aantrekkelijkheid van het aanbod en de sympathie die de actie uitstraalt worden gewaardeerd.
Bavaria valt op met een premium dat gericht is op vrouwen. De oranje DutchDress wordt door zowel mannelijke als vrouwelijke consumenten als origineel en vernieuwend ervaren. De deelnamebereidheid bij vrouwen is ook relatief hoog. En dat komt goed uit, want eenderde van de mannen is het eens met de stelling dat “Nederlandse vrouwen zich tijdens een voetbaltoernooi best iets vrouwelijker zouden mogen kleden”.

Doorslaggevend voor de eerste plek van het Grolsch premium in de overall ranglijst is de hoge passendheid bij het biermerk. Zo bezien heeft Grolsch het beste bierpremium, en Bavaria het beste Oranjepremium. Jupiler (Jup Holland Jup shirt) en Heineken (Pletterpet) volgen op ruime afstand.

De supermarkten hebben zich vol massaal gestort op de jonge voetbalfans. Plus spreekt met de WK juichbandjes vooral jongeren aan en komt op de meeste aspecten - originaliteit, sympathie en deelnamebereidheid - als beste supermarktactie uit de bus. De andere supermarktacties staan bij de gemeten actie-elementen doorgaans in de lagere regionen. Het is allemaal veel van ongeveer hetzelfde. Vraag blijft hoe de Beesies van Albert Heijn zullen scoren. Het is de bedoeling om deze in een later stadium alsnog in het onderzoek mee te nemen.

De meeste acties scoren niet op alle deelaspecten consequent goed. TNT zit in de top 5 van deelnamebereidheid, maar scoort relatief laag op passend en sympathiek. Het Honig WK shirt met naam erop heeft een hoge waardering als het gaat om aantrekkelijkheid, sympathie en passendheid bij het merk. Omdat het een variant is op eerdere acties, zijn de scores op vernieuwendheid, deelnamebereidheid echter laag.

De top 10
‒ 1. Grolsch koel server
‒ 2. Bavaria DutchDress
‒ 3. Coca Cola World Cup Celebration Event
‒ 4. Expert Oranjefeest
‒ 5. Jupiler Jup Holland Jup shirt

Minst gewaardeerd:
‒ 1. AD Oranje Plop muts
‒ 2. C1000 VoetbalGOGO’s
‒ 3. ING Persoonlijke betaalpas
‒ 4. Dirk, Bas, Digros WK handjes
‒ 5. Coop Oranje Buddies

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie