Het merk Michael Jackson

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgende week vrijdag is het precies een jaar geleden dat, voor velen, een tijdperk werd afgesloten. Het is de dag waarop de legende Michael Joseph Jackson, ook wel bekend als ‘The King of Pop’, vlak voor zijn langverwachte concertenreeks “This is it”, die stond gepland in Londen, uit het leven stapte. Wat maakte Michael zo goed, zo populair en zo invloedrijk? Met andere woorden, wat maakte het merk MJ zo succesvol?

Living legend
Als zevende zoon van staalarbeider Joseph Jackson groeide Michael op in een zeer beschermde omgeving. Eind jaren zestig maakte hij furore met vier van zijn oudere broers onder de naam ‘’. Hij viel op door zijn ongekende talent voor zang, dans en performance en groeide via een solocarrière uit van kindster tot wereldster. Vier decennia lang was hij de levende legende die het toonaangevende boegbeeld werd voor de popmuziek en een inspirator voor mensen wereldwijd.

Spraakmakende concepten
Bouwend op zijn natuurtalent wist hij mensen te ontroeren met zijn bovenmenselijke stemgebruik. Zijn goddelijke sloten perfect aan op zijn gevarieerde tracks, ontstaan uit eigenhandig geschreven lyrics en gecomponeerde muziek. Alles klopte, alles lukte, alles werkte. Zijn kroeshaar maakte hem schattig, zijn glitterpakjes maakten hem uniek, zijn metamorfoses maakten hem excentriek en zijn genialiteit maakte hem onsterfelijk.

Music Television
Michael was innovatief. Hij was de grondlegger van de en zorgde daarmee voor de opkomst van . De videoclip zorgde voor de intrede van nieuwe dimensies in muziek. Dans, storytelling, special effects en het inmengen van beroemdheden, zoals onder andere Michael Jordan en Naomi Campbell, brachten muziek naar ‘another level’ en toegankelijk voor een veel groter publiek. De wereld kreeg de mogelijkheid om nader kennis te maken met MJ en mensen raakten, mede door zijn persoonlijkheid, steeds meer bewust van zijn aanwezigheid.

A good product sells itself
Zijn populariteit en invloed kwam tot uiting in verschillende vormen. Zo wist hij raciale barrières te doorbreken. Hij was een van de eerste Afro-Amerikanen die een wereldwijd icoon werd en maakte de weg vrij voor anderen: niet alleen muzikanten, maar ook sporters, politici en tv-sterren. Michael scoorde 18 nummer hits in de VS en met het meest verkochte album aller tijde “Thriller” bevond hij zich 80 opeenvolgende weken in de top 10 van de Billboard Top 100. Het hoogtepunt was de "HIStory Tour" waarbij hij tijdens 82 concerten, in 58 steden wereldwijd, voor meer dan 4,5 miljoen fans optrad. MJ heeft als artiest de meeste awards ooit op zijn naam staan.

Sponsinging
Pepsi schreef geschiedenis en legde de basis voor integrative marketing campaigning door een immense celebrity endorsement deal te sluiten met Jackson. Pepsi moest een jong karakter uitstralen en de ‘’ bereiken via de man die de harten van die generatie inmiddels al had veroverd. Na aanvankelijke twijfels van PepsiCo werd er uiteindelijk een veelzijdige marketingcampagne met verschillende touch points uitgerold, waaronder high-budget advertising, tour sponsorship, logo’s op blikjes, displays in de supermarkt en PR-evenementen. Zijn hit "Billie Jean" werd zelfs herschreven en als jingle meegenomen in de campagne.

Identiteit
Ondanks negatieve aandacht in de media, die hem neerzetten als 'Wacko Jacko', verwijzend naar kindermisbruik, plastisch chirurgische ingrepen en het 'balkon-incident', heeft hij zijn imago als artiest altijd indrukwekkend sterk weten te houden. Het zorgde er in ieder geval wel voor dat het onderwerp MJ altijd relevant bleef. Ofwel 'negatieve publiciteit' bestaat niet. Het publiek ziet Michael enerzijds als persoon met de bijbehorende privé-problemen, en anderzijds als merk dat door professionele prestaties sympathie verkreeg en bijna onaantastbaar lijkt.

Overlevering
De twintig-plussers van nu hebben de cruciale en tegelijk unieke rol om de jongere generaties te vertellen over deze unieke verschijning. Naar verluid is er nog veel 'nooit gepubliceerd' materiaal en zullen de komende jaren drie nieuwe albums worden uitgebracht die aan zijn ‘life after death’ zullen bijdragen.

Michael Joseph Jackson (* 29 augustus 1958 - † 25 juni 2009)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie