Hoe sterk is je merk?

Eind jaren zeventig deed het ‘merk’ Punk het enorm goed in Engeland. Al zagen zij het anders, waren de meeste punks wel degelijk trouw aan een merk.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eind jaren zeventig deed het ‘merk’ Punk het enorm goed in Engeland. Al zagen zij het anders, waren de meeste punks wel degelijk trouw aan een merk. Vanaf 1981 klonk de noodkreet ‘Punk’s not dead’ op menig Londense muur en bushokje. Het merk was op sterven na dood. “Zelfs omaatjes keken niet meer op van roodgeverfde haren en oorlellen met veiligheidsspelden erin” bevestigde Sex Pistols leadzanger Johnny Rotten later.

Meeste merken steeds misbaarder
Merken, iedereen is er gevoelig voor. Wat is jouw merk? Wat maakt je merk zo aantrekkelijk? Hoe sterk is je merk? Hoe geliefd is je merk? Vragen, niet alleen aan de consument, vooral ook aan ondernemingen. Vragen die aanleiding geven tot het ene onderzoek na het andere. Recente onderzoeken laten zien dat de meeste merken steeds misbaarder worden. Consumenten blijken alleen trouw te zijn aan enkele favoriete merken. Rationele factoren als prijs, kwaliteit en duurzaamheid spelen nog altijd een belangrijke rol, maar voor ondernemingen zijn emotionele factoren het interessantst.

Sociale beïnvloeding
Onderzoek laat namelijk een duidelijke tendens in sociale beïnvloeding zien. Meer dan ooit kijkt de consument naar andere consumenten. Hij surft van het ene online naar het andere en hecht veel waarde aan het oordeel van medeconsumenten daar en in zijn sociale kringen. Oud nieuws dus. Weliswaar had de consument voorheen lang niet zo veel informatie tot zijn beschikking als nu, hij is en blijft nou eenmaal erg gevoelig voor het gedrag van anderen.

Identificeren
Alleen de allerjongsten onder ons zijn ongevoelig voor de voorkeuren van een referentiekader. De rest van ons laat zich vooral leiden door wat anderen eten, dragen en allemaal nog meer doen. Want, hoe sterk onze drang naar een eigen identiteit ook is, blijven we kuddedieren. In de kudde hoeven we maar te doen zoals de leiders, innovators en pioniers en we voelen ons veilig. De sterkte van je merk hangt dus af van de sterkte van je identiteit en hoe pioniers en andere voorlopers zich met jou identificeren. Pas als je je eigen identiteit helder voor ogen hebt en deze ook uitstraalt, zullen consumenten zich met je merk identificeren en heeft je merk uitzicht op een lang en gelukkig leven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie