IAA geeft podium aan Nederlandse Mobile Marketing 2.0 startups

Op 14 maart werd in Amsterdam door de Nederlandse afdeling van de International Advertising Association (IAA) een bijeenkomst gehouden met het thema: 'Mobile Marketing 2.0'. Vorig jaar heeft IAA reeds eerder een event georganiseerd over dit onderwerp, maar de mobiele industrie verandert in snel tempo en voor deze avond waren enkele ‘game changers’ in de mobiele industrie uitgenodigd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Adgibbon
De aftrap werd gedaan door Justin Campbell van Adgibbon. Hij gaf aan dat de mobiele advertising industrie in snel tempo volwassen begint te worden. De ontwikkelaar in Rich Media mobile advertising campagnes heeft vorig jaar 32 campagnes gedaan, waarvan de grootste campagne een budget had € 75.000,-. Dit zijn de mediabudgetten die goed aangeven dat adverteerders mobiel eindelijk omarmen.

App de film
Filmregisseur Bobby Boermans kwam als vervanging voor producten Robin de Levita, die helaas niet aanwezig kon zijn. Bobby spreekt momenteel op heel wat events over de nieuwe de nieuwe bioscoopfilm APP. Deze Nederlandse productie is de eerste bioscoopfilm die ondersteund wordt door een revolutionaire second screen applicatie door Service2media. Via het tweede scherm volgt de kijker in de bioscoop een parallelle verhaallijn die op key scènes van de film op het grote doek en een mobiele device samenkomen. De kijker zal worden verrast met intrigerende foto’s, geluiden en extra film scènes die volledig synchroon lopen met de film en die optimaal in het scenario zijn geïntegreerd. Het is een wereldwijde primeur, waarin een Second Screen App gekoppeld wordt aan een feature film. Mensen met de App krijgen meer te zien en hebben daarmee een ander perspectief dan mensen zonder App. De App vult de film aan en andersom. De film gaat pas in april in 120 bioscoopzalen draaien, maar heeft nu al veel media aandacht gekregen. Ook enkele grote Hollywood studio’s tonen interesse. Meer informatie over de film .

Shoot2Care
Jelle Kolleman is een oude rot in het interactieve reclamevak. Hij was oprichter en creative director van Red Urban, waar hij een enorm aantal reclameprijzen in de wacht heeft weten te slepen. Tegenwoordig is hij actief met het adviseren van diverse start-ups en mede oprichter van Shoot2Share. Er zijn voldoende video apps in de wereld, maar Shoot2Care weet middels op een gebruiksvriendelijke manier het gat van user generated video recensies te vullen. Als eerste klant zal Philips Shoot2Care in 22 landen gaan uitrollen. Het initiatief springt goed in op de sterk toenemende consumptie van mobile en online video.

Appmachine
Siebrand Dijkstra, oprichter van AppMachine, sloot de IAA Mobile Marketing 2.0 avond af. Tijdens het Mobile World Congress in Barcelona wist de Friese app ontwikkelaar al flink de internationale pers te bereiken. AppMachine is een gebruiksvriendelijke ‘do it yourself’-tool, waar 2 jaar door meer dan 20 developers aan is gewerkt. Iedereen kan zonder enige technische kennis vanaf €400,- nu zijn eigen app maken en Siebrand liet in een live demo zien hoe snel je dit voor elkaar kan krijgen. Dijkstra gaf aan er wereldwijd zo’n 150 ‘do it yourself’ tools zijn, maar dat het voornamelijk html-5 based apps betreft. Kortweg een mobile website met een vaste ‘app-kader’, terwijl je met het Appmachine platform echt native apps kan maken. Appmachine lijkt de mobiele industrie flink door elkaar te gaan schudden met hun toegankelijke ontwikkelplatform. Design Director Jerry Lieveld gaf aan dat veel mobiele bureaus in eerste instantie sceptisch tegenover het platform staan, maar snel inzien dat dit platform ook de mogelijkheid biedt om naast de standaard features ook de app uit te breiden met eigen tailor made features. Voor huidige mobiele ontwikkelaars biedt dit dus directe efficiency voordelen.
Met de snelheid van mobiele innovaties en nieuwe initiatieven zou het IAA eigenlijk later dit jaar al een Mobile Marketing 3.0 event moeten organiseren.
Het is interessant om dan ook een terugblik te doen waar deze Nederlandse mobiele bedrijven dan staan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie