Jongeren denken positief over Blijdorp na Bokito

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op 18 mei 2007 werd Bokito een BG, een Bekende Gorilla. een paar uur na de uitbraak het ontstaan van een mediahype.

Eerlijk gezegd hoef je daar geen mediaexpert voor te zijn, iedereen met een gezond boerenverstand kon hetzelfde bedenken. Als grapje (ook om de mediahype te bewijzen) maakte ik een met nu inmiddels bijna 3.000 (!) leden in iets meer dan een week.

De afgelopen week werd ik zelfs geïnterviewd voor het Parool, AD en SBS Shownieuws over de Bokito hype. Op Molblog zelf ontstond ook een , jammer genoeg werd die vervuild door mensen die het nodig vonden hun mening over Bokito zelf achter te laten.

Ik vind de vraag wat dit doet voor het merk Blijdorp voor ons veel interessanter en vanochtend kreeg ik een persbericht onder ogen, wat daar verder op gaat.

weten te melden: "Uit een opiniepeiling onder jongeren tussen de 12 en 24 jaar blijkt dat het beeld dat men van dierentuinen heeft, na het Bokito incident niet is verslechterd. De media-aandacht heeft zelfs een positief effect voor Diergaarde Blijdorp.

De naamsbekendheid is toegenomen ten opzichte van 3 maanden geleden en de dierentuin staat samen met Burgers Zoo bovenaan het lijstje van de dierentuinen die jongeren graag zouden willen bezoeken".

Van de jongeren noemt 26 procent spontaan de naam Diergaarde Blijdorp als wordt gevraagd welke dierentuin(en) ze kennen.

Driekwart van de jongeren is bekend met deze naam als ze wordt voorgelegd. Diergaarde Blijdorp staat daarmee op een zesde plaats, achter het Dolfinarium (bekend bij 93 procent van de jongeren), de Apenheul (90 procent), Artis (84 procent), Burgers Zoo (83 procent) en het Ouwehands Dierenpark (80 procent). Begin dit jaar (februari 2007) is eenzelfde peiling verricht.

Diergaarde Blijdorp stond toen op een achtste plaats en moest bijvoorbeeld Dierenpark Emmen en Safaripark Beekse Bergen voor laten gaan in de naamsbekendheid.

Diergaarde Blijdorp staat samen met Burgers Zoo aan kop bij de vraag welke dierentuin men denkt te gaan bezoeken. Van de jongeren denkt 44 procent komend jaar een dierentuin te bezoeken. Verder geeft 24 procent van de jongeren aan dat ze Diergaarde Blijdorp dit jaar willen gaan bezoeken.

Opvallende cijfers onder jongeren. Het laat maar weer eens zien dat hypes een steeds belangrijkere ontwikkeling voor merken en marketing zullen worden. Dat was al zo, maar door de snelheid van de media, de honger naar hypes, internet en de enorme hoeveelheid content van mensen zelf die ooggetuige zijn van sommige zaken, worden hypes welliswaar korter, maar wel intensiever, invloedrijker en groter in aantal.

Het wordt tijd naar nieuw onderzoek naar de invloed van hypes op marketing en merken. En wellicht moeten we guerrilla marketing in Van Dale veranderen in gorilla marketing.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie