Port of Rotterdam: van website naar digitale dienstverlening

Natuurlijk had het Havenbedrijf Rotterdam een website. Wel meerdere zelfs. Maar als je de ‘slimste haven van de wereld' wil worden, dan heb je een online presence nodig die ook echt bij die ambitie past. En daarom werkt het Havenbedrijf Rotterdam samen met Clockwork aan een digitale transformatie om dit doel waar te maken. Kortom: make it happen!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

“We hebben een grenzeloze digitale ambitie, die past bij de grootste haven van Europa”, aldus Thea de Vries, Manager Marketing & Communications van het Havenbedrijf Rotterdam. “Samen met onze klanten en andere partners ontwikkelen we nieuwe online producten en diensten om hen te ontzorgen en nog beter van dienst te zijn. Zoals een routeplanner voor ‘buitengaats’ shortsea en feeder shipping, vergelijkbaar met InlandLinks; de nu al beschikbare routeplanner voor intermodaal ‘binnenlands’ vervoer binnen Europa. Maar via onze website gaan we ook aan de slag met bijvoorbeeld matchmaking tussen lading en vervoerders, en tussen kansrijke ideeën en bedrijven. Ik geloof dat in een wereld waar digitale content steeds belangrijker wordt, bedrijven zich meer als publishing brand gaan manifesteren. Dit vraagt om een andere manier van denken, werken en techniek die dit kan faciliteren.” 

wordt daarbij ons portaal”, vervolgt De Vries. “Dé ingang naar een ongekende wereld van digitale dienstverlening gericht om de route via Rotterdam zo soepel en efficiënt mogelijk te laten verlopen, met alle kostenvoordelen van dien. Een wereld waarin data rondom alle bewegingen in de haven vrij en realtime beschikbaar is en waarin het bedrijfsleven in en om de haven optimaal op elkaar is aangesloten.” Een complexe en omvangrijke opgave, erkent De Vries die niet van de één op de andere dag gerealiseerd zal zijn. “We zien het als een proces waarbij we steeds nieuwe functionaliteiten toevoegen. De basiswebsite en het online ligplaatsensysteem zijn opgeleverd. Binnenkort worden daar de online varianten van Haven in Cijfers, de Havenkrant en ons jaarverslag aan toegevoegd. En dan steeds een stapje verder op weg naar daadwerkelijk slimme, digitale dienstverlening. Met Clockwork hebben we daarin een partner gevonden die dat proces goed aanvoelt en zorgt dat we die stappen kunnen maken.”

Het uitgangspunt van Clockwork was dan ook een modulair platform, waarbinnen de huidige en toekomstige eisen ten aanzien van content en functionaliteit uitgerold kunnen worden. “Maar voordat het zo ver was, hebben we gebruikers, klanten en partners van het Havenbedrijf Rotterdam geïnterviewd en geanalyseerd hoe hun dagelijkse werkzaamheden relateren aan de website”, aldus Robert de Snoo, Managing Director bij Clockwork. “Dat ‘outside in’-denken gaf ons goed inzicht in drempels en wensen, waar we nu nog steeds veel aan hebben.” Vervolgens is het team van Clockwork samen met het Havenbedrijf aan de slag gegaan om slimme e-toepassingen te bedenken waarmee zaken doen in de haven makkelijk wordt gemaakt. “Bij een project van zo’n omvang sturen we sterk op het lerend vermogen. Van onze eigen mensen, maar zeker ook op die vanuit het projectteam van het Havenbedrijf.” Zo werden tussentijds projectbrede learnings besproken tijdens zogenoemde ‘Agile-sessies’ en vastgelegd in het Online Competence Center.

Nu de nieuwe basiswebsite portofrotterdam.com live is, wordt volop doorgewerkt aan nieuwe functionaliteiten. Zowel De Vries als De Snoo zijn echter al zeer content met de huidige efficiencyslag. “Mailcampagnes en nieuwsbrieven zijn tegenwoordig geïntegreerd en de inzet van social media is gekoppeld aan de website”, somt De Snoo op. “Daarnaast kan het Havenbedrijf Rotterdam nu makkelijk zelf online templates maken en hebben we alles zo gebouwd dat bezoekers in twee clicks bij de juiste informatie zouden moeten kunnen zijn. In de eerste maand alleen al was een halvering te zien van het aantal pagina’s dat nodig is om de juiste informatie te vinden.” “En ook niet onbelangrijk”, vult De Vries aan, “we kunnen tegenwoordig op basis van SMART KPI’s meten of de online ambities ook worden gehaald.”

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →