Responsive websites zonder respons

hier

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Recent sprak ik met de social media manager van Starbucks en toen het onderwerp social via mobile voorbij kwam zei hij: “You need to stop thinking about mobile”. Een stelling die hij mij moest uitleggen.

Hij zei dat eigenlijk alle websites doormiddel van responsive design gemaakt zouden moeten worden. Bij responsive design maakt het eigenlijk niet uit op welk scherm een website bekeken wordt want de pagina zal aangepast worden aan het scherm wat op dat moment in gebruik is. Voordeel is dat je geen aparte versies meer hoeft te bouwen voor desktop en mobiel. One size fits all of, in dit geval, One site fits all. Nu ga ik er even vanuit dat mijn lezers weten wat responsive design is maar mocht dat niet zo zijn klik dan en probeer het zelf uit.

Waar ik het eigenlijk verder over wil hebben is de stelling die Jeremy met veel bravoure uitsprak; “You need to stop thinking about mobile”. Want is dit wel zo? Uiteraard is responsive design een fantastische oplossing voor bedrijven die simpele websites hebben en geen bijzondere processen, zoals bijvoorbeeld een sollicitatieproces, op hun website laten plaatsvinden. Maar zijn deze processen wél aanwezig op de website dan gaat de stelling niet op. Een smartphone is een smartphone, een laptop is een laptop en een tablet is een tablet. Het generaliseren van deze devices tot één platform is hetzelfde als zeggen dat je niks om je gebruiker geeft. Een mobiele sollicitant bijvoorbeeld zal thuis achter zijn laptop wellicht wel de 25 velden van het sollicitatieformulier in willen vullen maar als hij of zij in de trein een leuke vacature voorbij ziet komen en wil solliciteren zal de vraag om de 25 velden in te vullen beantwoord worden met een diepe zucht en zal de sollicitant zijn telefoon vervolgens uitzetten.

User experience verschilt per device en daarom ben ik sceptisch over responsive web design. Het is niet belangrijk wat jij als bedrijf mooi vind of wat handig is. Het is de gebruiker waar je naar moet luisteren om vervolgens je content en processen op die manier te presenteren. Anders is het enige voordeel van je mobiele website eigenlijk dat je niet meer hoeft in te zoomen bij het bekijken van een website.

Hieronder staan wat screenshots van hoe de Starbucks website er op de verschillende devices uitziet. Als ik vervolgens wil solliciteren binnen hun career center krijg ik het scherm bij de vierde afbeelding. Hier zal ik verder over hebben in mijn volgende blogpost. Als iets niet mobiel geoptimaliseerd is moet je het ook gewoon weglaten op je mobiele website. Uiteraard zijn we allemaal nog aan het leren maar ‘you never get a second chance to make a first impression’.

Laptop

Tablet

Smartphone

Solliciteren via de smartphone

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie