Roel Welsing, Marketeer 2013 ‘Wij zien onszelf als onderdeel van de maatschappij'

Roel Welsing, hoofd marketing van Triodos Bank, werd twee weken terug uitgeroepen tot Marketeer of the Year 2013. De stof is inmiddels neergedaald, een goed moment voor beschouwing.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een beetje bijgekomen inmiddels?
‘Ja, het was een erg leuke ervaring. De dag nadat ik werd gekozen tot Marketeer of the Year moest ik een interne presentatie geven. Ik dacht nog: het lijkt wel of er niemand luistert. Ineens kwam mijn hele team binnengevallen om mijn uitverkiezing te vieren. Ik kreeg ook nog van klanten bloemen toegestuurd. Heel bijzonder allemaal.’

De jury sprak lovende woorden. Wat is je het meest bijgebleven?
‘De waardering voor het verbinden en vertrouwen van de marketing van de Triodos Bank. We hechten meer waarde aan de kwaliteit van een relatie dan aan direct marktaandeel. Als merk wil je immers relevant zijn en aan de behoeftes voldoen. Dat werd expliciet benoemd en erkend.’

Je vertelde over je zoontje tijdens de presentatie. Hoe reageerde hij op de uitverkiezing?
‘Ja leuk. We hadden een soort competitie. Ik had de verkiezing, hij moest de dag ervoor een spreekbeurt houden, over marketing. Zul je zien: hij haalde een 10. De lat lag dus enorm hoog voor me. Toen ik gewonnen had reageerde hij zoals zonen dat doen, onderkoeld trots: “Goed gedaan pap”. Ook mijn andere twee kinderen waren erg blij. Mijn jongste dochter zei: “Zo, nu is je carrière eindelijk begonnen”’.

Hoe zou je zelf je prestatie omschrijven?
‘Ten eerste komt deze uitverkiezing het hele team van de bank toe. Wat ik de grootste prestatie vind is dat we de afgelopen jaren als bank een volwaardig alternatief zijn geworden voor veel mensen. Een jaar of vijf geleden was duurzaamheid nog erg niche en werden wij ook zo gezien. Het is ons in die tijd gelukt te laten zien dat we er niet alleen voor duurzaamheid zijn.’

Jullie zijn uit de GroenLinks-hoek gekropen?
‘Ik maak liever geen vergelijking met politieke partijen, want dat zijn we niet. Wat ik belangrijk vind is dat we simpelweg een goede bank zijn gebleken voor veel mensen. Een beetje zoals Tony Chocolonely. Dat begon vanuit een hogere gedachte, de vreselijke werkomstandigheden in de cacao-industrie aanpakken, maar maakt uiteindelijk ook gewoon erg lekkere chocola. Wij zijn niet alleen een duurzame, maar ook gewoon een erg goede bank.’

Triodos heeft veel profijt gehad van de online mogelijkheden. Jullie hoefden nooit een duur en omvangrijk kantoornetwerk te bouwen.
‘Dat is waar, hoewel dat per land verschilt hoor. In Spanje openen we nog wel kantoren, omdat daar het online bankieren lang niet zover is. In Nederland heeft het online bankieren ons wel voor wat vragen geplaatst hoor. Want hoe zorg je voor menselijke dienstverlening in een digitale omgeving? Een van de keuzes die we hebben gemaakt is dat we de telefoon centraal hebben gesteld als middel voor interactief klantcontact. Dat is allemaal inhouse geregeld, omdat klantcontact onze corebusiness is. We hebben betrokken en goed opgeleide mensen die in staat zijn de missie van de bank samen te brengen met onze klanten.’

Jouw voorganger, Oscar Diele van Spil Games, pleitte voor een holistische aanpak van marketing. Een brede visie in plaats van de focus op een specialisme. Wat vind jij daarvan?
‘Dat is uit mijn hart gegrepen, en geeft aan hoe wij hier denken en werken. Kijk, de rente die een ondernemer voor zijn lening betaalt hangt samen met de rente die een spaarder ontvangt voor zijn spaargeld. Het een heeft invloed op het ander. Onze klanten kiezen daarbij nadrukkelijk voor een combinatie van financieel én maatschappelijk rendement. Daar laten we onze keuzes van afhangen. Wij zien onszelf als bank als onderdeel van de maatschappij. Onze handelen is niet los te zien van de samenleving.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie