Serie: De verkiezingscampagne ontleed

De campagne is begonnen en dat zullen we weten ook. Om vooral de zwevende kiezer over de streep te trekken zetten politieke partijen alles in: goodies met het partijlogo, verkiezingsposters en natuurlijk de onvermijdelijke spotjes. Hoe sterk zijn de slogans? En redden ze het met alleen de poster of heb je de campagnespots nodig om het echt te begrijpen? Donatello Piras van het Nederlands Debat Instituut beoordeelt de activiteiten van de acht grootste partijen van dit moment in willekeurige volgorde.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vandaag de eerste drie, SP, PvdA en GroenLinks.

NU SP
De leus op de poster is ‘NU SP’ met het gezicht van lijsttrekker Emile Roemer. ‘Nu’ roept de lezer op en geeft een groot gevoel voor urgentie. Precies wat de SP wil, want volgens de eigen site: “…is het nu de tijd om de SP in de regering te stemmen”. Daarom is het een goede leus. De combinatie met het campagnespotje is er zeker. Ze vullen elkaar aan. De spot is overigens een schoolvoorbeeld van een goed gemaakte campagnefilm uit de hogeschool voor design:

Een briljante combinatie van beeld, geluid en associaties waar de tegenstellingen die de SP graag wil oproepen uitermate goed in naar voren komen. Een voorbeeld: "kiest u op 12 september liberaal of wordt het sociaal?". Of de beelden van ING en de Porsche-rijders die buiten schot blijven als ‘daders’ van de crisis ten koste van studenten, verplegers, onderwijzers en anderen. Kortom de SP komt weer goed voor de dag. De enige vraag die overblijft is of alle kiezers de toch wat artistieke campagnespot begrijpen. We gaan het zien op 12 september.
De PvdA van Diederik Samsom, kiest voor recycling van haar slogan uit 1997 ‘Sterk en sociaal’.

Nederland Sterker en Socialer
“Nederland Sterker en Socialer” geeft in één zin de ambitie van de PvdA weer. Hoe dat moet blijkt wel uit het programma, maar sterker is een positief begrip en socialer is voor de mensen van linkse danwel progressieve huize ook een positief begrip. Je hebt dus een groot kiezerspotentieel. Ook de PvdA zet de lijsttrekker Samsom op de poster. De campagnespot is gewaagd aangezien Samsom heel persoonlijk wordt door zijn twee dochters op te voeren.

Met name omdat die kritiek ook loskomt leidt dat af van de inhoud. De spot is goed gemaakt maar overtuigt niet voldoende. De slogan en de poster zijn beide duidelijk en krachtig. Of beter gezegd: Sterk en Sociaal!

Groener NL, de tijd is nu
GroenLinks, het zorgenkindje van links Nederland heeft net als SP het urgente woord ‘nu’ in haar slogan: “Groener NL, de tijd is nu”. GroenLinks doet een op zich logische stap door de kiezer die gaat voor groen te overtuigen. Wel is het gewaagd want wat is een groener NL? Daarbij moet je eigenlijk het spotje van GroenLinks zien.

Een paar mooie beelden van platteland, industrie en transport en gelukkige mensen maar… het blijkt in Duitsland te zijn. En daar blijkt de slogan van GroenLinks: wat onze Oosterburen kunnen, moet hier ook kunnen. Best een goede combi, maar het risico is wel dat de poster alleen te weinig wervend is. In combinatie met de campagnespot probeert GroenLinks te hameren op een uniek punt van de partij. Of zoals Jolande Sap zegt: “op een groene manier uit de crisis komen”. Geen slechte boodschap, maar ook niet een die mensen echt persoonlijk raakt.

Donatello Piras is hoofdtrainer en gespreksleider bij het Nederlands Debat Instituut. Hij volgt de verkiezingscampagne op de voet en publiceert regelmatig over de campagne en de debatten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie