Swapfiets: Netflix voor fietsers

‘Altijd een werkende fiets voor bijna niets’: het klinkt bijna te mooi om waard te zijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Anytime, anywhere. Deze slogan voor het alom bekende concept Netflix geldt evenzeer voor Swapfiets, opgericht door Martijn Obers, Dirk de Bruijn en Richard Burger.De drie Delftse studenten garanderen niet alleen zekerheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid, maar kiezen ook voor een laag maandtarief en kosteloos instappen. ‘Altijd een werkende fiets voor bijna niets’: het klinkt bijna te mooi om waard te zijn.

Van bachelor-eindproject naar start-up
“Wij studeerden alle drie Maritieme Techniek. Samen schreven we ons bachelor-eindproject., wat van start ging met intensieve brainstormsessies. Richard vertelde ons tijdens een koffiepauze dat hij het idee had om oude racefietsen vanuit Frankrijk naar Nederland te transporteren om ze vervolgens hier op te knappen en aan studenten door te verkopen voor een schappelijke prijs. Op dat moment kwam een student langsgelopen met een platte band. We realiseerden ons dat de eerste behoefte van de student niet een mooie, maar een werkende fiets is. Deze plotselinge, verwarrende openbaring gebruikten we als uitgangspunt voor ons project, waar vervolgens de start-up Swapfiets uit voort is gekomen.”

Altijd een werkende fiets voor bijna niets!
“Alle studenten betalen acht euro, alle niet-studenten tien. Er is geen sprake van een instaptarief of borgsom. Waar je ook bent, je krijgt altijd binnen 24 uur een fiets geleverd. Pas vanaf dat moment betaal je een vast bedrag per maand. Is je fiets kapot, dan laat je ons gewoon weten waar je bent en binnen twaalf uur brengen wij de nieuwe fiets naar je toe, die we omwisselen voor de kapotte fiets. We rekenen hier geen extra kosten voor, dit zit allemaal in het maandbedrag. Tot slot hebben wij nog een extra voordeel voor mensen met een oude, kapotte fiets. Wanneer zij instappen krijgen ze de mogelijkheid om de fiets in te wisselen voor gratis maanden. Dat scheelt dan weer in de kosten. Met Swapfiets zit je nooit fout.”

Een gestolen swapfiets
“Wanneer een swapfiets gestolen wordt, rekenen wij een klein eigen risico. In ruil voor dit lage tarief, is het wel belangrijk dat de fiets dubbel op slot staat. We leveren altijd twee sloten mee. Er zijn pas twee fietsen gestolen. De fietsen zijn heel herkenbaar door de blauwe banden en dat maakt dat ze minder aantrekkelijk zijn voor fietsendieven.”

Swapfiets groeit de pan uit
“We hadden veertig fietsen nodig om viral te gaan met ons product. We kochten ze op Marktplaats om ze vervolgens zelf op te knappen. We huurden een oude loods, waar we onze werkplaats en kantoor inrichtten. We posten enkel een berichtje op Facebook en binnen drie weken waren alle fietsen vergeven. De reden dat we het nog redelijk stilhielden, is dat het idee heel moeilijk te beschermen is. Een ander kan heel gemakkelijk met ons idee aan de haal gaan. We waren echter nog niet klaar voor een grotere stap, aangezien we het heel belangrijk vonden om het hele proces eerst door en door te testen. Daarom kwamen we vaak langs bij onze eerste klanten, luisterden we goed naar hun adviezen en deelde we enquêtes uit om feedback te krijgen over Swapfiets.”

Crowdfunding
“Toen het proces redelijk goed stond, organiseerden we crowdfunding voor vrienden en familie. Ze konden een gedeelte van een nieuwe fiets sponsoren met als doel uiteindelijk honderdvijftig fietsen met blauwe banden rond te laten rijden in Delft. Dit doel haalden we en binnen no-time waren ook al deze fietsen vergeven. Nu kunnen geïnteresseerden zich op een wachtlijst laten zetten, zodat we de laatste fase nog kunnen perfectioneren, voordat we het echt groots gaan aanpakken.”

Investeerders gezocht
“De volgende stap is de duizend. Om dit te kunnen realiseren zijn we hard op zoek naar investeerders. Wanneer dit lukt zal ongeveer 95% van de fietsen in Delft rondrijden en 5% vanuit de loods geswapt worden. Dat doen we omdat wij echt willen kunnen garanderen dat gebruikers binnen twaalf uur een kapotte fiets kunnen inwisselen voor een nieuwe. Ook wanneer een nieuw abonnement wordt afgesloten. De wachtlijst wordt steeds langer, wat ons zelfvertrouwen geeft voor de toekomst. Afgelopen OWee – de algemene introductie week in Delft – hadden we studenten via het aanmeldformulier de vraag gesteld of zij geïnteresseerd waren in een werkende fiets. Wanneer ze ‘ja’ aanklikten, kregen zij informatie over Swapfiets. 30% gaf aan geïnteresseerd te zijn. Dit gegeven maakt dat wij geloven dat Swapfiets goed schaalbaar is. Hoewel studenten de doelgroep zijn, groeit echter het aantal leden dat niet-student is net zo goed. Kortom – laat de investeerders maar komen.”

*) Dit is een artikel uit de reeks van de dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Catherina van Duijn.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie