Thank you Brexit [alle ballen op creatieve hoofdstad Amsterdam]

Alle ballen op Amsterdam als creatieve hoofdstad van Europa.

Redeneer even met me mee.

Als Hans Klok nou volledig de weg kwijt is na de driedubbele verdwijntruc van Cameron, Johnson en Farage. Als Grexit van Google 5 miljoen zoekresultaten krijgt en Brexit 155 miljoen. Als Standard&Poors de triple A-rating van de Britten afpakt en die van ons bestendigt. Als Bart Verschoor van Deloitte stelt dat de Brexit het allerbeste is dat Nederland handelsland is overkomen.

Als Aziaten met zesmaal het Europese inwonersaantal gek zijn op gokken, maar zakelijk met een gele boog om politieke en economische onzekerheid heengaan. Als je niet meer in een meurende underground naar kantoor hoeft, maar bovengronds mag fluiten op je fiets. Als je draaikonterige stiff upper lips kunt inwisselen voor rechtvoorzijnraapse bruggenbouwers. Als we hier stikken van de universiteiten en onze studenten na dertig bier nog steeds vloeiend Cambridge Engels spreken.

Als Hamburg voor multinationals te saai is en Parijs een socialistisch moeras der ellende. Als Londen glamorous klinkt maar men doorgaans wordt gehuisvest in armetierige buitenwijken als Slough, waar toevallig ook The Office met Ricky Gervais is opgenomen. Als AkzoNobel het hoofdkantoor voor een astronomische fiscale besparing verhuisde van Londen naar de Zuidas. Als FedEx het Europese hoofdkantoor onder de rook van Amsterdam vestigde in Hoofddorp.

Als Amsterdam door de Europese Commissie is uitgeroepen tot Europese Hoofdstad van Innovatie 2016. Als het Nederlandse ING en hun Amsterdamse bureau J. Walter Thompson met de Next Rembrandt campagne de grote winnaars waren op het internationale reclamefestival in Cannes. Als Willem Sijthoff en Cor van Zadelhoff de oude Diamantbeurs verbouwen tot Capital C, een imposant hoofdkantoor voor de creatieve industrie.

Als die sector in de UK goed is voor 121 miljard dollar en wij uit die taart –bij wijze van amuse- ongemerkt een puntje van 20 kunnen snijden.

Dan moeten we als Nederland creatieland wel een hele lelijke vetbult op onze rug hebben als we van Amsterdam niet snel, heel snel The Creative Capital of Europe maken. Strike when the iron is hot zouden de Engelsen zeggen. Dus een lintenstop voor Van der Laan, geen Toppers voor Rutte en even geen Lingo voor loco Ollengren.

Nee, het zomerverlof is met onmiddellijke ingang ingetrokken. Want veel gunstiger gaan ze niet staan, de sterren. 


Deze column staat vandaag in Het Parool

Beeld: Diamantbeurs wordt creatief hoofdkantoor Amsterdam.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie