Is Transavia lekker bezig zo?

De kijker wordt op het verkeerde been gezet. Zegt de Reclame Code Commissie over het ‘’Verloren zoon’’-spotje van Pearle, dat door de brillenmarketeer subiet van de buis is gehaald. Was overigens ook in strijd met ‘’goede smaak.’’ En Transavia dan? Adverteert ook verkeerd, mag niet van diezelfde Code Commissie. Maar gaat vrolijk door.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens de 'reclamepolitie' -de RCC- biedt de maatschappij vliegtickets aan zonder de daarbij komende toeslagen te vermelden. Een voordeel heb daar wel veeeel nadelen. Maar Transavia staat in zijn recht. Vorige maand werd de prijsstunter door de RCC veroordeeld vanwege een eerdere actie. Een nieuwe campagne biedt tickets voor tien euro enkele reis, terwijl de werkelijke prijs wel tien keer(!) zo hoog is. Je zou bijna de trein pakken.

Transavia voelt zich niet nu al gebonden aan een regeling over het vermelden van all-inprijzen die pas op 1 april 2007 in gaat. 'Wij willen daar niet als enige maatschappij nu al aan worden gehouden,' zegt Petra van der Peijl van Transavia volgens Het Parool.

Transavia tekende beroep aan bij de commissie, en begon meteen een nieuwe prijsactie. 'Zolang er beroep loopt, kan Transavia gewoon doorgaan,' aldus de RCC. De zaak komt 25 oktober voor, een uitspraak volgt 'enkele weken later' - wat overeenkomt met de looptijd van de nieuwe prijsactie. 'We doen dit soort acties altijd in het najaar,' zegt Van der Peijl. 'We trekken ons niets aan van de uitspraak, zolang het beroep nog loopt.'

Telt voor Transavia het principe of de berg gratis publiciteit? Hou maar op de cowboy uit te hangen. Moet de RCC wel zorgen dat niet een luchtvervoerder meer in de fout gaat met adverteren. Anders lijkt de reclamepolitie meer op een leeuw zonder tanden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie