Visitekaartjes als betaalmiddel

Het gebeurt bij de meeste beurzen: visitekaartjes in ruil voor meedingen aan een prijs, informatie of een gift. Het doel: zoveel mogelijk visitekaartjes bij elkaar verzamelen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ook bij was het weer een en al visitekaartjes wisselen. Afgelopen woensdag heb ik met veel interesse Marcom 2009 bezocht samen met een collega van mij. Er waren weer veel marketing, PR, promotie, en reclame bureaus aanwezig met allemaal hun eigen verhaal. Bij vrijwel alle stands draaide het om zoveel mogelijk visitekaartjes te verzamelen in ruil voor ofwel een iPOD, of een telefoon, of een balpen et cetera.

Hoewel deze bureaus zich in een erg concurrerende markt bevinden is onderscheiden lastig. Allen stunten met acties voor visitekaartjes en deze acties lijken vaak allemaal op elkaar. Onderscheiden zit hem dan dus echt in het
verhaal dat je als bezoeker kan hebben met de exposant. Wat je dan dus vooral niet moet doen is een gesloten houding aannemen (zoals leunend tegen een kruk), of nog erger: er staat niemand bij de stand. Gelukkig had een van deze stands een erg actief promotieteam, dat naar mijn vermoeden erg veel visitekaartjes heeft weten binnen te halen. Als dit dus echt het enige doel was, is deze zeker behaald.

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen een promotieteam dat je inhuurt om je stand/bedrijf te promoten of iemand met expertise het verhaal laat voeren. Zo deed bijvoorbeeld het erg goed naar mijn mening. Zij konden inhoudelijke vragen erg goed beantwoorden, waardoor het gesprek echt toegevoegde waarde had. Ook het promotieteam van deed het erg goed. Ik heb daar gesproken met een dame die erg enthousiast was en veel kon vertellen over Provocations. Daarnaast leek ze ook oprecht geïnteresseerd in wat ik, als bezoeker, deed en was het gesprek als het ware een dialoog. Want ook dit kom je helaas vaak tegen, dat de exposant alleen maar zend en weinig vraagt. Terwijl je daar toch als bezoeker ook graag verteld wat je zelf doet.

Terugkomend op het visitekaartje. Ondanks de razendsnelle vernieuwing in technologieën die ook op de beurs te zien waren (denk bijvoorbeeld aan de die erg opvallend aanwezig was), blijft het ouderwetse papieren visitekaartje nog erg in. Hoewel als , had (zover ik gevonden had) geen enkele stand deze mogelijkheid om visitekaartjes uit te wisselen. Ook door middel van bluetooth was dit nergens mogelijk. Nu weet ik niet hoeveel bedrijven inmiddels deze technologie eigen hebben gemaakt. Voor een beurs waar onder andere vaak over ‘innovatie’ wordt gesproken, viel mij dit tegen. Een exposante van vertelde mij dat ze al vaker hier tegenaan was gelopen die dag. Hierom hadden zij ook blanco visitekaartjes die ingevuld konden worden om toch een visitekaartje te kunnen uitwisselen.

Al met al vond ik de beurs helaas weinig inhoudelijk. Hoewel spreekster een erg interessante case van KPN besproken had over loyaliteitsbevordering bij de werknemers. Ik ben benieuwd naar de resultaten hiervan. Daarnaast hield ze de aandacht goed bij haar presentatie door de filmpjes te laten zien van Microsoft Advertising met de campagne: .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie