Albert Heijn viert zijn 125e verjaardag

Als het goed is, zal het niemand ontgaan; grootgrutter Albert Heijn is jarig in 2012. De retailer wordt 125 jaar en iedereen zal dat merken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gisteren hield algemeen directeur Cees van Vliet (42) van Albert Heijn een presentatie waarbij hij voorzichtig (‘Iedere concurrent kijkt mee’.) een tipje van de sluier oplichtte. Een dag er voor zat Carré vol met 1600 medewerkers, supermarktmanager en franchisenemers om hetzelfde verhaal te horen.

Van Vliet: ‘We gaan het hele jaar door feestvieren. Maar alles komt samen in een Feestweek, die vooral lokaal ingevuld zal worden’.

Van Vliet hing zijn verhaal op aan het speciale feest-logo, waarin de werelden van AH samenkomen. De lange geschiedenis van de formule, duurzaamheid, spraakmakende acties (let op het hamstertje in het logo!), het belang van de klant (een man die een winkelwagentje duwt met kind er in), genieten en nog wat waarden.

Van Vliet (foto beneden) legde sterk de nadruk op de gedachte dat AH van iedereen is. Er zullen dan ook geen feestjes worden gehouden voor de beste klanten, die nu immers via Mijn Bonus makkelijker te bereiken zijn. Van Vliet: ‘We staan midden in de maatschappij. Als je werkt bij AH dan zorg je voor klein dagelijks geluk. We hebben 14 miljoen transacties per dag, en dat biedt elke keer een kans om elkaar te ontmoeten. De wereld iets beter te maken. Dat kunnen we ook met 100.000 werknemers. Eén op de vijf Nederlanders heeft bij AH gewerkt.’

De boodschap is helder: AH is van heel Nederland. En heel Nederland is van AH. Van Vliet ging zelfs zo ver dat hij meende dat hij puber-Nederland in deze tijden van maatschappelijke onrust nog een beetje opvoedt. Al die jongeren leren in zijn winkels dat ze aardig en behulpzaam moeten zijn, mensen netjes moeten aanspreken en dat een glimlach wonderen kan doen. En dat het mobieltje niet het belangrijkste item in het bestaan is en gewoon in een kluisje hoort als je bij AH werkt. Van Vliet: ‘We zijn menselijk, op maat en dichtbij’.

Zo, wat gebeurt er dan in 2012? Het is een hele lijst. NTR zendt twee afleveringen van 25 minuten durende documentaires uit over de supermarkt. De uitzendingen zijn op 24 en 31 mei. Van Vliet: ‘Nee, daar hebben we niet voor betaald. We hebben ze archiefmateriaal ter beschikking gesteld’.

Van Vliet werkt zelf al 18 jaar bij AH en is een en al blijmoedigheid. ‘Dit is een Hollands familiebedrijf en die cultuur zit er nog steeds in.’

We kunnen dus tal van oude verpakkingen gaan aantreffen voor klassiekers als chocolade, hagelslag en koffie van AH. Plus oud-hollandse blikken (Van Vliet: ‘Terugblikken’.) die gekocht kunnen worden. Hoogtepunt volgens Van Vliet is een kartonnen Zaans huisje in redelijke afmetingen voor kinderen dat gekocht kan worden. Daarmee kunnen ze hun eigen winkeltje spelen. Fabrikanten doen hier ook aan mee, want die leveren hun merken in miniverpakkingen die in de huisjes gestald kunnen worden. De miniverpakkingen worden als actie-instrument en als spaardoel ingezet.

Er komen ook AH-postzegels. Van Vliet: ‘Hebben we ook niet voor betaald’. En Allerhande komt met een speciale 125jaar editie, die ook grotendeels door de adverteerders (lees: merkfabrikanten) gefinancierd wordt. En er komt een speciaal door klanten samengesteld kookboek.

Van Vliet: ‘We gaan geen groot feest geven waar iedereen naar toe moet, maar we kiezen er voor om het lokaal in te vullen. Alle winkels denken na over een eigen invulling en wij helpen ze daarbij. We willen mensen aan tafel brengen. Dus we gaan bijvoorbeeld voor ze koken.’

Maar wel zonder alcohol, want Van Vliet wil geen dronken, hossende mensen in en rond de winkels.

Het goede doel is Jarige Job, een stichting die kinderen van arme mensen helpt. Via de voedselbanken is bekend welke gezinnen hulp nodig hebben. Als daar kinderen jarig zijn, dan krijgen ze van AH een verjaardagspakket met alles voor een feestje.

Tot slot komen er ook nog Open Dagen bij de leveranciers. Dan kunnen klanten een bezoek brengen aan de boer en de koeien die de melk leveren voor AH.

(Klik voor een vergroting)

Over de kosten van dit alles wil Van Vliet niets zeggen. ‘We zijn kruidenier, dus gooien niets over de balk’. Op de vraag of het niet raar is om zo uitbundig feest te vieren, terwijl de natie depressief is van de crisis, zegt Van Vliet verbaasd: ‘We hebben in onze geschiedenis wel vaker lastige tijden meegemaakt. We zullen altijd de bondgenoot van de klanten zijn als het moeilijk is en dan zullen we op de kleintjes letten. Maar dit is gewoon leuk voor iedereen’.

Op de vraag of Harry de supermarktmanager nog een rol speelt in het hele verhaal, zegt Van Vliet: ‘We evalueren hem voortdurend. Na elke campagne en uiting kijken we hoe hij het doet. Ik kan zeggen dat hij nog nooit zo populair was als nu. Dus hij verdwijnt niet en zal ook in dit jubileumjaar zijn rol spelen. Welke? Daar zijn we nog mee bezig.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie