Bent u loyaal aan uw overtuiging of aan uw business case?

Wij marketeers moeten net als iedereen verantwoording afleggen. En terecht. Maar hoe handelt u wanneer een plan goed voelt, de argumenten vóór ruimschoots aanwezig zijn, maar de werking/impact niet cijfermatig hardgemaakt kan worden. Zet u door op basis van uw overtuiging? Of verdwijnen plannen zonder aantoonbare businesscase bij u in de koelkast?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Mooie behoudsplannen ...
Ik heb het grote geluk met mijn opdrachtgevers bij [url=http://www.dunck.nl]Dunck[/url] te mogen sparren over uiteenlopende mogelijkheden voor het stimuleren van klantenbinding, oftewel, loyalty marketing. Vorige maand sprak ik Karel, een opdrachtgever. Net terug van vakantie. Helemaal uitgerust. En tot inzicht gekomen. Zijn duurbetaalde nieuwe klanten kwamen door de voordeur binnen, maar liepen net zo hard via de achterdeur weer naar buiten. Ze moesten gekoesterd worden!
Niet verwennen, wel veel oprechte aandacht. Met passie vertelde Karel over de plannen die hiervoor zouden gaan zorgen.

... die in de koelkast verdwijnen
In de veronderstelling een apostel gevonden te hebben voor het mooie loyalty marketingvak ging ik zelf tevreden op vakantie. Nieuwsgierig als ik was, belde ik Karel vorige week op. Gaan we nog mooie dingen doen? Alles op de rails voor volgend jaar? Het werd even akelig stil. Er bekroop mij een gevoel dat ik vaker had gehad. Vaker rond september. Had de budgetcyclus hem te pakken gehad?

Ik hoefde niet lang te wachten op antwoord:
“Natuurlijk moeten we ook investeren in klantbehoud. En ik weet dat loyale klanten 5 keer winstgevender zijn dan nieuwe klanten. Maar hoe bewijs ik vast dat die klanten niet sowieso waren gebleven? Vertel dat maar eens aan die boekhouders boven. Bij wervingscampagnes weet ik waar ik aan toe ben. Ook qua interne politiek.”

Verstandig? Of gebrek aan lef?
Niets menselijks in ons marketeers vreemd. Neemt ons rationele beslisvermogen toe of neemt ons vermogen om lef te tonen af? Bespelen wij de financiële jongens of bespelen zij ons? Als u twijfelt, ga dan maar uit van het laatste.

Als marketeers staan wij aan de wieg van groei. Wij moeten consumenten verleiden. Op knoppen drukken waar nog niet eerder op gedrukt is. Behoeften creëren die er nog niet eerder waren. Een roeping waar zelfvertrouwen voor nodig is. Vergeef mij mijn zweverigheid, maar ik las laatst een onderzoek waaruit blijkt dat mijn onderbewuste de grote motor is achter mijn creativiteit en bedachte oplossingen. Terwijl ik dit schrijf filter ik onderbewust elf miljoen bits per seconde. Toch wordt ik er maar van veertig daadwerkelijk bewust. Kortom, dat idee komt echt niet vanzelf. Mijn onderbewustzijn werkt op de achtergrond hard door aan het vaststellen van de juiste beslissing. Het enige wat mijn onderbewustzijn hiervoor terugverlangt is overtuiging. En loyaliteit.

Aan de andere kant moeten marketeers net als iedereen verantwoording af te leggen. Ook wij moeten onze plannen en acties kunnen onderbouwen. En als dat niet kan met harde cijfers, dan in ieder geval met steenharde argumenten en helder uitlegbare overwegingen. Alleen maar een onderbuikgevoel? Dan volgt (terecht) de weg terug naar de tekentafel.

Welke keuze maakt U straks?
Als u de komende tijd net als Karel druk bezig bent met businesscases en het nemen van budgetbeslissingen, wees dan eens eerlijk en stel uzelf de vraag:

Aan wie ben ik loyaal? Aan mijn overtuiging of aan de businesscase?

Ik kijk uit naar een gezonde discussie!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie