Consument wil niet betalen voor digitale muziek

Websites en programma’s waar tegen betaling muziek kan worden gedownload hebben nog een lange weg te gaan als ze een breed publiek aan zich willen binden. Er is weinig bereidheid om voor hun diensten te betalen. Dat blijkt uit onderzoek van De Digitale Revolutie in samenwerking met de MP3 dochter van Startpagina.nl.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Aan het onderzoek namen een kleine 2700 websurfers deel. 66 Procent gaf aan geen eurocent te willen betalen voor het downloaden van muziek. 22 Procent wil wel een kleine vergoeding betalen, als dat maandelijks maar niet boven de €5,- uitkomt. Slechts 8 procent wil wel €10,- per maand betalen. Bestandsuitwisselingsprogramma’s blijken populairder dan MP3; 87 procent maakt gebruik van de eerste tegen 79 procent van de tweede. Van die uitwisselingsprogramma’s is in Nederland KaZaA de populairste met 43 procent. Daarna volgen MusicCityMorpheus met 22 procent en Audiogalaxy met een marktaandeel van 9 procent.

Er blijken ook al heel wat mensen gebruik te maken van de mogelijkheid om speelfilms te downloaden; 48 procent doet dat al. Ruim eenderde van hen doet dat zelfs minimaal een keer in de week.

Op de vraag of er minder cd’s worden gekocht nu muziek gratis van internet kan worden gehaald antwoordt 48 procent dat ze geen of weinig muziek meer kopen. 41 Procent ziet downloaden als extraatje en koopt er geen cd minder om. 11 Procent zegt door het downloaden op ideeën gebracht te worden en juist meer cd’s te kopen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie