E-business houdt bestaansrecht

Alle negatieve post-zondvloedsentimenten ten spijt: e-business heeft alle toekomst, stelt internet- en marketingdeskundige Harry Weiland.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zo overdreven als de internethype was, zo overdreven is nu ook de internetdepressie. Een paar misverstanden doen de ronde. Ten eerste: internet is niet hetzelfde als de beurs. Dus: als de koersen aan het dalen zijn, betekent dat niet dat internetgebaseerde businessmodellen geen toekomst hebben. En ten tweede: het feit dat de conjunctuur in een dip zit, heeft niets te maken met het internet of de nieuwe economie. De recessie versterkt de crisis in de e-businesshoek alleen maar - meer niet. Wat te vaak over het hoofd wordt gezien, is dat e-commerce en e-business gestaag doorgroeien. Sterker: internet is niet meer weg te denken – noch in b-to-b noch in b-to-c. Belangrijk is dat het betaalvraagstuk eigenlijk niet meer aan de orde is voor de business-to-consumerhandel. Tot voor kort werd er nog heel wat afgediscussieerd over de creditcardproblematiek, maar het blijkt dat de grote e-commerce-aanbieders – en dat zijn tegenwoordig hoofdzakelijk traditionele bedrijven, bricks & mortar - prima uit de voeten kunnen met klassieke betaalwijzen. Consumenten geven bijvoorbeeld via beveiligde verbindingen hun creditcardnummer af. Of ze geven hun giro- of bankrekeningnummer en krijgen een acceptgiro bij hun bestelling. Nog klassieker: levering onder rembours. Ook heeft er volgens Weiland een ‘paradigmawisseling’ plaatsgevonden: het aanbod wordt niet meer bepaald door marketing en de techniek, maar door de klant. Internet- en websitetechnologie wordt nu gezien als middel in plaats van doel. Erkend wordt dat internet voor de klant alleen maar een instrument is dat hem het leven op de een of andere manier makkelijker moet maken. Voordeel van de ‘aardbeving’ van afgelopen jaar is dat ondernemingen een veel kritischere houding hebben gekregen tegenover veronderstelde trends en inhoudsloze hypes. Dat is een van de redenen dat maar weinig bedrijven op de luid gepropageerde m-commercetrein springen. M-commerce wordt algemeen gezien als een randverschijnsel dat nog een hele tijd randverschijnsel blijft.

< SIZE=1>Bron: werben & verkaufen<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie