Goede doelen halen 800 miljoen op

Goede doelen hebben vorig jaar bij eigen wervingsacties ongeveer 800 miljoen euro opgehaald. Dat was bijna net zoveel als in 2001. Uit andere bronnen (subsidies, acties van derden) kwam bijna 940 miljoen binnen, bijna 25 miljoen euro minder dan in 2001.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat staat in de jaarcijfers van het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). De uitgaven van decharitatieve instellingen aan goede doelen groeiden met 3 procent tot 1,8 miljard euro.

Volgens het CBF stegen de opbrengsten van alle vormen van eigen werving, behalve bij denalatenschappen die met 22 miljoen euro terugliepen (naar iets meer dan 208 miljoen). De goededoelen zagen hun inkomsten uit beleggingen met 70 miljoen euro dalen.

De grootste inkomstenbron uit eigen werving waren giften, schenkingen, donaties encontributies, bij elkaar goed voor 481,5 miljoen euro. Via mailings kwam in 2002 140 miljoen eurobinnen, ongeveer 10 miljoen meer dan in het jaar daarvoor. In de cijfers zijn gegevens van 441 instellingen verwerkt, waarvan er 171 een keurmerk hebbenvan het bureau.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie