Premium

Hanneke Verburg: ‘Ik wilde niet op de winkel passen’

Verburg verlaat Winkelman Van Hessen voor directeursfunctie INretail.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hanneke Verburg vertrekt na tien jaar bij Winkelman Van Hessen. Ze wordt algemeen directeur van INretail, de grootste branche-organisatie in het non-foodsegment.  INretail vertegenwoordigt de belangen van retailers op het gebeid van fashion, schoenen, sport en woninginrichting. Met ruim 16.000 winkels is INretail de grootste in retail non-food. Goed voor 25 miljard omzet en 140.000  medewerkers. 

InRetail. Ik kende de naam niet, is dat de reden waarom jij bent aangetrokken?

&;INretail is ontstaan uit een fusie van CBB en Mitex, die namen zijn wellicht bekender. Mijn opdracht is niet om naam INretail te laden.  Maar het is wel zo dat ik mijn achtergrond in de marketingcommunicatie nodig zal hebben voor deze functie.  Vooral om winkeliers en retailers verder te helpen in de nieuwe wereld. De sector staat voor zoveel uitdagingen. Denk aan de stap van offline naar online, de moeizame economische situatie, we moeten een antwoord formuleren op de retailagenda van Minister Kamp, op gemeentelijk niveau  spelen er tal van zaken. &

Je vertrekt valt min of meer samen met dat van je collega Carien Mulder. Toeval?

&;Carien is niet helemaal weg bij Winkelman, ze blijft als Associate Partner verbonden aan het bureau. Ze had de wens om voor zichzelf te beginnen en wilde meer aandacht besteden aan inhoudelijke consultancy. Daarom is ze haar eigen bureau begonnen.  Gezien de onzekere economische situatie is dit een mooie oplossing. Wat mezelf betreft: ik was al een tijdje om me heen aan het kijken. Carien en ik hebben er nooit een geheim van gemaakt dat we niet geïnteresseerd waren om via een buy in eigenaar te worden van Winkelman Van Hessen. We vonden het allebei een mooie uitdaging om vijf jaar geleden door te groeien naar het management van het bureau. Nu is het na 10 jaar Winkelman Van Hessen goed om verder te kijken. Ik ben 53. Ik wilde niet op de winkel passen. Daar komt bij dat ik me uiteindelijk ook meer thuis voel bij een leidinggevende  functie dan bij echt inhoudelijk communicatieadvies, al heb ik dat wel volop gedaan de afgelopen jaren.&;

Maar toch, de twee directeuren weg in vrijwel dezelfde periode, de directie weer in handen van Ralph van Hessen en Ton Winkelman. De geluiden in de markt: het gaat niet goed met Winkelman Van Hessen. Er is leegloop.

&;Ik heb daar al eerder met je over gesproken. Er zijn mensen weggegaan bij het bureau, zeker. Dat de markt dat percipieert als: het gaat niet goed, moet de markt weten. Wij hebben ervoor gekozen om ons meer op kwaliteit en senioriteit te richten. Dat betekent minder handjes. Dat betekent dat we afscheid van mensen hebben moeten nemen die niet voldoende senioriteit of ervaring hadden. Ik kan me voorstellen dat mensen dat vervelend vinden en wellicht onaardige dingen over ons roepen. Maar het is een bewuste strategische keuze geweest.&;

Dus het heeft niet met vertrek van klanten te maken?

&;Nee, wie dat zegt is slecht geïnformeerd. Er zijn geen grote klanten bij ons vertrokken. We stonden vorig jaar in de top-100 van Management Team in de categorie communicatie- en reclameadviesbureaus op de derde plaats, als enige pr-bureau. Die top-100 komt tot stand op basis van het oordeel van ruim 650 managers. Dat zijn geen cijfers die je kunt manipuleren.&;

Dat gaat om reputatie, niet om omzet. Daar zit geen probleem?
&;Nee. Daar is niets mee aan de hand.&;

En nu? Winkelman en Ralph van Hessen weer aan het roer. Dat was toch niet helemaal  het idee vijf jaar geleden.

&;Ze zijn nooit weggeweest, maar al die tijd als aandeelhouder zeer  actief gebleven, zij het wat meer op de achtergrond. Ralph is al 65, Ton wordt het. Ik kan me voorstellen dat ze er op zeker moment uitstappen. Zoiets kan ik me voorstellen. Deze week gaan ze met het bureau praten over de toekomstplannen. Ik zou zeggen, bel ze: dat willen ze vast met je delen.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie