‘Heineken overtreedt mediawet en reclamecode’

Met het programma 6pack overtreedt Heineken zowel de mediawet als de reclamecode, zegt directeur Wim van Dalen van de Stichting Alcoholpreventie (STAP).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de Volkskrant gaat hij vandaag in op de vraag of het SBS-programma 6pack geen sluikreclame is. Het programma wordt volledig betaald door Heineken, maar de bierbrouwer wenst zich geen sponsor te noemen, maar ‘initiatiefnemer’.

Volgens de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank mag alcoholreclame niet gericht zijn op jongeren onder de 18, zegt Van Dalen. Heineken wil de slag met de populaire breezers winnen en jongeren bereiken die hun eerste biertje drinken. ‘Dan kan je niet anders dan je richten op de doelgroep 12 tot 16-jarigen, concludeert de STAP-directeur. ‘Want dan wordt het eerste biertje gedronken en vangt de alcoholcarrière aan. Met 6pack overtreedt Heineken dus niet alleen de mediawet, maar ook de Reclamecode.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie