Hoe slim crisismanagement K3 heeft gered

Verandertraject van K3 is doorwrocht van crisiscomms nieuwe stijl

[door Annick Heit] Studio 100 heeft het ‘merk’ K3 (dat notabene de naam van haar oprichtsters draagt) weten los te koppelen van de zangeressen. Om het vervolgens door te gegeven aan drie onbekende meisjes. En dit zijn de lessen die communicatieprofessionals daarvan kunnen leren.

‘K3 zoekt K3’ is resultaat van crisismanagement nieuwe stijl

Het verandertraject van K3 is doorwrocht van crisismanagement nieuwe stijl. Oude stijl: crisiscommunicatie werpt een rookgordijn op om te verbloemen wat er aan de hand is. Nieuwe stijl: alle communicatie staat in dienst van het voorkomen en beperken van andere bedrijfsrisico’s. En de communicatie is daar een klein –maar onmisbaar- gedeelte van. Want het is ‘show, don’t tell’.

Het Tv-programma ‘K3 zoekt K3’ is daar een schoolvoorbeeld van. In de show gaat de oude formatie van K3 (Josje, Kristel en Karen) samen met studiobaas Gert op zoek naar nieuwe K3-leden. Inmiddels kunnen we voorzichtig stellen dat die verandering is geslaagd. Op het eerste gezicht met kinderlijk gemak en veel bombarie. Maar niets is minder waar.

De noodzaak: K3 als kruitvat op ontploffen

Wat K3 –of eigenlijk Studio 100- de afgelopen maanden liet zien, is extreem goede scenarioplanning. Het meidengroepje schuurde al een tijdje tegen de houdbaarheidsdatum aan. De crisis ‘K3 stopt ermee’ was daarom goed voor te bereiden.

K3 moest nieuw leven in worden geblazen. Anders zou het een treurige en omstreden dood sterven. En gedurende dat proces, zouden vier doemscenario’s de prijzenpony van Studio 100 in gevaar kunnen brengen. Maar dat gebeurde niet. En dat dankt Studio 100 aan het preventief in kaart brengen van de doemscenario’s en het ontwerpen van een traject die de bijgaande risico’s inperkt.

Scenario 1 : Roddels en emoties doen K3 de das om

De aankondiging dat K3 stopt, vraagt om plaatjes van huilende kinderen en wanhopige ouders. En om allerlei speculaties op de vraag ‘waarom’?  Vond Studio 100 de dames te oud? Elke roddel zou een smet zijn op de reputatie van K3.

Dat was niet wat er in de kranten stond. ‘K3 stopt niet, we geven de fakkel door’, wel. Met de belofte dat de dames in een meeslepende zoektocht zelf hun vervangers zouden zoeken. En de waarom-vraag? ‘Geen specifieke aanleiding, maar gewoon een gevoel.’ Daar kun je weinig tegenin brengen.

De lessen die we hieruit kunnen trekken:

  • Anticipeer op mogelijke vragen, reacties en (risico)scenario’s.
  • Agendeer zelf de aankondiging van het nieuws, zowel wat betreft inhoud als hoe het geframed wordt.
  • Verwijs waar mogelijk meteen naar concrete acties die de boodschap handen en voeten geven.

Scenario 2: Het publiek verzet zich tegen de zoektocht naar een nieuwe K3

Het publiek was K3 nog helemaal niet zat . Het wilde geen nieuwe bezetting. Het wilde de oude leden houden. Van jonge kinderen valt immers weinig begrip en redelijkheid verwachten.

Alle stakeholders hielden voet bij stuk. Het statement bleef: ‘We snappen het verdriet, maar het is tijd om het stokje over te dragen aan een frisse K3.’ Josje, Karen en Kristel kregen een hoofdrol in de zoektocht naar een nieuwe K3. Gert zat namens Studio 100 zelf in de jury. Er mag geen verwarring over bestaan: iedereen staat achter deze beslissing.

De lessen die we hieruit kunnen leren:

  • Laat geen twijfel over dat de ingeslagen weg de juiste is, wat de doelgroep ook voelt. En ondersteun dat concreet door daar ook naar te handelen.
  • Verontschuldig je niet voor de keuze die je hebt gemaakt.
  • Zorg dat alle relevante stakeholders hetzelfde mantra uitdragen.

Scenario 3: Het publiek vindt de nieuwe K3 helemaal niet leuk

Het nieuwe K3 moet net zo’n succes zijn als het oude. Schaart het publiek zich niet achter de nieuwe meisjes, dan sterft het concern K3 een langzame dood. Geen nieuwe broodtrommeltjes. Geen nieuwe singles. Geen concertkaartjes. Dat heeft Studio 100 op twee manieren weten te voorkomen:

De K3-fans worden geconfronteerd met idolen die zelf enthousiast zijn over de nieuwe K3. Alle aandacht gegenereerd door de oude K3, vestigen zij op de nieuwe K3.
De fans zijn onderdeel van het besluitproces. Want de kinderen, papa’s, mama’s en grootouders mochten stemmen wie de nieuwe K3 zou worden.

De lessen die we hieruit kunnen leren:

Gebruik je oude ‘merk’ als ambassadeur voor het nieuwe ‘merk’. De goedkeuring van het oude merk leidt tot positieve aandacht voor het nieuwe merk bij de fans. Net als dat we hebben gezien bij Cora van Mora. 

Annick Heit is adviseur PR & Social Media bij LVBNetworks

Foto: Studio 100

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie