Interactieve parels

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Cannes is het Mekka voor reclamemakend en minnend Nederland. Vooral de liefhebbers van Leeuwen komen hier aan hun trekken tijdens de Cannes Lions. Het festival waar vanuit alle hoeken van de aardkloot werk naar wordt ingezonden. Heeft een campagne een leeuw gewonnen, dan behoort ie echt tot de top. Waar dit vroeger een filpmjesfeest was, zegt men dat nu ook hier de interactieve categorie dominant is geworden. Immers, de won de Grand Prix, de überprijs. Echter, je kunt niet met droge ogen zeggen dat dit interactief werk is. Het is misschien de categorie online die dominanter is geworden, maar niet op de juiste gronden wat mij betreft.

Cannes is het Mekka voor reclamemakend en minnend Nederland. Vooral de liefhebbers van Leeuwen komen hier aan hun trekken tijdens de Cannes Lions. Het festival waar vanuit alle hoeken van de aardkloot werk naar wordt ingezonden. Heeft een campagne een leeuw gewonnen, dan behoort ie echt tot de top. Waar dit vroeger een filmpjesfeest was, zegt men dat nu ook hier de interactieve categorie dominant is geworden. Immers, de , de überprijs. Echter, je kunt niet met droge ogen zeggen dat dit interactief werk is. Het is misschien de categorie online die dominanter is geworden, maar niet op de juiste gronden wat mij betreft.

Internet wordt door veel reclamemakers gebruikt als een plek waar je ongestraft eindelijk die tien minuten durende commercial kunt maken. Niet gehinderd door reclameblokken of mediabudgetten. Evolve (de interactieve club van de VEA) organiseerde een sessie waarbij topcreatieven hun voorkeuren konden toelichten over echt interactief werk. Reclameparels van de toekomst vertellen niet alleen een boodschap, maar geven iets terug in ruil voor aandacht. Dat was de conclusie tijdens de Cannes Lions sessie Verborgen Parels. Een paar uitkomsten en links naar geweldig interactief werk:

Cyberjuryleden Bram de Rooij van Euro RSCG 4D en Sam de Volder van het Antwerpse These Days gingen op zoek naar de ‘verborgen parels’ van Cannes: mooi werk, maar minder bekend bij het grote publiek. Zij deden dit samen met Karian Weijers en Thijs Biersteker van Wieden+Kennedy, Young Lions winnaars van vorig jaar. In Tuschinski presenteerden ze onder leiding van Dick Buschman van Achtung! hun vondsten en zetten zij kanttekeningen bij het ontdekken van veelbelovende cases.

Bram de Rooij liet het publiek onder andere van het alom bekende Old Spice zien. Simpel gezegd is het een tooltje waarmee onbetekenende grijze muizen ineens bovenin de Google-resultaten verschijnen met artikelen en blogposts over hoe bijzonder ze wel niet zijn. Een briljante tool, daar was iedereen het over eens. De publieksdiscussie die daarop volgde ging vervolgens met name over de vraag of het wel of niet bij het merk paste. En dan grijpen vakmensen natuurlijk al snel terug naar de briefing. Maar die krijgt de jury niet te zien. Net als de consument trouwens.

Sam de Volder zag in de een verborgen parel. Niet omdat de executie nou zo fantastisch was, maar vooral omdat het de codes van de tampon- en maandverband categorie compleet op z’n kop zette. In plaats van een fluffy rose meisjeswebsite koos het Amerikaanse Leo Burnett ervoor om Zack Johnson – een jongen van 16 - op een dag te laten ontwaken met een vrouwelijke onderkant, om hem vervolgens te laten ontdekken hoe het is om als vrouw de rode vlag uit te hangen.

Volgens een mannelijke kenner uit de zaal kon dit onmogelijk aanslaan bij een jonge vrouwelijke doelgroep om vervolgens direct afgestraft te worden door het vrouwelijke gedeelte uit de zaal die onverdeeld positief reageren op het idee. Volgens de juryleden was dat in Cannes niet het geval omdat daar al snel de discussie losbarstte dat het toch eigenlijk niet kan dat iemand niet blij is met z’n vagina. Kortom, culturele verschillen hebben een behoorlijke invloed op je winkansen.

De ‘jonge leeuwen’ Karian Weijers en Thijs Bierstekers van Wieden+Kennedy lieten onder meer het zien voor Yellow Pages waarbij iemand in 3 maanden tijd een restaurant moest zien te bouwen. In een boom wel te verstaan. Door alleen gebruik te maken van de bedrijven en leveranciers die je via de Yellow Pages kan vinden. En natuurlijk is het boomrestaurant inmiddels open voor het publiek. Volgens Karian en Thijs staat deze case symbool voor het nieuwe reclame maken. In plaats van een filmpje bedenkt het bureau een project dat de belofte ineens tastbaar maakt. Een mooi voorbeeld van een parel die niet alleen maar prachtig is, maar het publiek ook nog iets teruggeeft in ruil voor aandacht. Interactief dus.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie