Kinderen zijn vroeger oud

Kinderen worden steeds jonger volwassen. Wie zijn merk wil verkopen aan jonge doelgroepen, moet daar terdege rekening mee houden. De achtjarige van nu wil niet ‘kinderachtig’ worden benaderd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het Britse bureau voor reclameonderzoek RDSi Research vroeg in 1997 aan kinderen in de basisschoolleeftijd wat zij later wilden worden. De antwoorden lagen in de sfeer van ‘Batman’ en ‘Barbie’. Toen vorig jaar dezelfde vraag werd gesteld aan dezelfde leeftijdscategorie kwamen er heel wat minder naïeve reacties: voetballer, politieman, popster.

Het verschijnsel heeft al een codenaam: KGOY, wat staat voor kids getting older younger. Kinderen van het nieuwe millennium beleven een heel andere jeugd dan hun leeftijdgenootjes van nog maar tien jaar geleden. Ze hebben vaak oudere ouders, ze leven in een stressvollere en ingewikkelder wereld en ze hebben meer verantwoordelijkheden op jongere leeftijd. Daardoor zijn ze niet meer zo makkelijk te lijmen met onbenullige reclame die hen - vanuit de hoogte - aanspreekt als kinderen.

Wat wél werkt is communicatie ‘van kind tot kind’ (zie de Teletubbies) of een meer volwassen, intelligente benadering waarin humor een grote rol speelt. Opvallend is bijvoorbeeld dat kinderen zich niet zomaar meer laten verleiden tot het verzamelen van leuke, maar waardeloze items. Er moet iets mee te winnen zijn, want anders hebben de hedendaagse kids geen interesse.

< SIZE=1>Bron: Admap<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie